Vijftien maanden cel voor ex-medewerker Rechten

"Buiten iedere proportie" en "onbegrijpelijk" vindt raadsman mr.R. van der Horst de straf die de rechtbank H.H. oplegde. Tijdens dezitting had hij er voor gepleit om zijn cliënt totdienstverlening te veroordelen. "Daar leende deze zaak zich zekervoor."

In juli vorig jaar werd duidelijk dat H.H., het hoofd van deafdeling Financiën, Exploitatie en Controle van de FaculteitRechtsgeleerdheid, al drie jaar lang regelmatig geld wegnam uit dekopieerkaarten-automaat van de Rechtenbibliotheek. Zelf schat H.H.het gestolen bedrag op zo'n 150.000 gulden, maar de universiteitgaat uit van het dubbele.

De raadsman van de ex-medewerker van Rechten had de rechtbank erop gewezen dat celstraf funest zou zijn voor het bedrijfje in definanciële dienstverlening dat zijn cliënt inmiddels isgestart. Het blanco strafblad van H.H. was volgens hem zeker redenom een taakstraf op te leggen.

"De zaak is te vergelijken met die tegen Van der Valk: inallebei de gevallen gaat het om verdwenen gemeenschapsgeld, en inallebei de gevallen hebben de verdachten een blanco strafblad. Bijde Van der Valken loopt het nadeel in de miljoenen; zij krijgendienstverlening en mijn cliënt moet gaan zitten."

Ook hangt H.H. een schadeclaim van zo'n 400.000 gulden van deuniversiteit boven het hoofd. In dat bedrag zijn de extra kostenverdisconteerd die de universiteit moest maken voor het onderzoeknaar de fraude.

Van der Horst kondigde aan namens zijn cliënt onmiddellijktegen het vonnis in hoger beroep te gaan. Wanneer de zaak bij hetHof voorkomt, is nog niet bekend.

Persbureau Argos/Hanneke Slotboom