'Voorlichting studeren in buitenland kan veel beter'

De site, http://www.wilweg.nl, moet HETvertrekpunt worden voor studenten die informatie zoeken over stagesof een studieverblijf in het buitenland. Alles over reisbeurzen,fondsen, uitwisselingsprogramma's en toelatingseisen is er tevinden. Een Amerikaanse schoolbus die dertien universiteiten enhogescholen aandoet moet studenten van 4 tot en met 11 oktoberwijzen op het bestaan van de site. Op 11 oktober, tussen 13.00 en17.00 uur, doet de bus op het Janskerkhof Utrecht aan.

Op elke honderd studenten willen er zestig 'in principe' naarhet buitenland. Maar uiteindelijk voegen slechts twee a drie dedaad bij het woord. De rest haakt af omdat ze de juiste informatieniet kunnen vinden of niet weten dat hun hogeschool of universiteiteen Bureau Buitenland heeft dat hen op weg kan helpen.

"De Bureaus Buitenland zijn niet erg bekend. De voorlichting kanveel beter", zegt een woordvoerder van de Nuffic. Deze organisatie,die zich bezighoudt met de internationalisering van het hogeronderwijs, heeft de website gemaakt. "Daarmee willen we deuniversiteiten en hogescholen wakker schudden. Zij moeten beter hunbest doen om te bevorderen dat hun studenten een tijdje naar hetbuitenland gaan."

HOP,MtW

Zie ook het Redactioneel (Rubrieken)