'Voorzitter intro-commissie mag geen hbo'er zijn'

De ICU, die de stadsintroductie voor eerstejaars gaatorganiseren, kreeg bij de eerste bijeenkomst vorige week meteen tehoren dat de voorzitter onder de drie universiteitsstudentengezocht moest worden. Raar, vinden de commissieleden, want ze horenzelf het recht te hebben om de in hun ogen meest geschiktekandidaat uit te kiezen.

A. Hoedemaker, die namens de Hogeschool van Utrecht (HvU)bestuursbeurzen verdeelt, noemt het optreden van het collegekinderachtig. "Dit is verre van charmant. Wij proberenuniversiteits- en hbo-studenten gelijke kansen te geven. Ik vindhet van een zekere bekrompenheid getuigen dat een rectormagnificus, of hoe zo'n man mag heten, zich zo verlaagt dat hijzich met een club studenten bemoeit."

Woordvoerder van de universiteit J. Kessels geeft toe dat hetcollege een 'zwaarwegend advies' heeft gegeven over de voorzitter."Natuurlijk gaan we er vanuit dat een hbo'er een prima voorzitterzou kunnen zijn, maar de commissie moet wel een goede afspiegelingzijn van de totale populatie deelnemers." Omdat aan de introductiebijna drie keer zoveel eerstejaars van de universiteit deelnemenals van het hbo, hadden er volgens Kessels eigenlijk minder hbo'ersin de commissie gemogen. Toen zich bij de werving echter vooralhbo'ers aanmeldden, is hij uiteindelijk akkoord gegaan met dezesamenstelling. Het voorstel om dan in ieder geval de voorzitter eenuniversiteitsstudent te laten zijn, had hij willen overleggen metde Adviesraad, het controlerend orgaan van de ICU waar zowel deuniversiteit als de HvU in vertegenwoordigd zijn, maar de bewustevergadering ging niet door. Kessels kan zich dan ook voorstellendat: "dit komt als een donderslag bij heldere hemel."

Ook Hoedemaker vindt dat de commissie een afspiegeling moet zijnvan de introductiedeelnemers. "Daar mag je binnenskamers ook bestover steggelen, maar studenten moeten daar geen last van hebben",meent hij. Volgens hem is het niet de eerste keer dat het collegevan de universiteit: "zo bekrompen handelt" als het gaat overcommissiesamenstelling en het verstrekken van beurzen. Zelf gaathij zich niet bemoeien met het voorzitterschap binnen de ICU. "Dankrijg je weer zo'n Calimero-effect."

CH