VSNU wil per jaar 400 miljoen extra

Met de oproep herinnert de VSNU minister Hermans aan eenbelofte. Hermans schreef eerder dat hij prioriteit aan hetonderzoeksbudget zou geven zodra er financiële meevallers teverdelen waren. Die belofte mag Hermans nu waarmaken, zegtMeijerink, als het kabinet binnenkort het overschot in de schatkistvan zo'n vijf miljard gulden gaat verdelen.

"De laatste tien jaar hebben we alleen maar bezuinigd. Dat isniet ten koste gegaan van ons onderwijs, wel van het fundamenteleonderzoek. Het geld moest toch ergens vandaan komen." Meijerinkwijst op de personeelsomvang in het fundamentele onderzoek: die isde afgelopen tien jaar gelijk gebleven. "Dramatisch", noemt hijdeze stagnatie. De personeelsinzet in het onderzoek met geld vanbuitenaf steeg daarentegen met veertig procent.

De universiteiten spenderen de laatste tijd meer onderzoeksgeldaan hogere salarissen voor jonge wetenschappers. Ze zijn gedwongenmeer te betalen, omdat jong talent anders naar het beter betalendebedrijfsleven verdwijnt. "Die hogere salarissen drukken op onsbudget", zegt Meijerink.

Dat geldt ook voor allerlei dringende nieuwbouwplannen. Volgensde commissie Koopmans, die vorig jaar de vermogenspositie vanuniversiteiten onder de loep nam, zouden de universiteiten daarjaarlijks tachtig miljoen gulden voor moeten krijgen. De stijgendestudentenaantallen zijn voor de VSNU reden om nóg eens tachtigmiljoen gulden extra te vragen.

Daarnaast wil de VSNU meer geld voor de zogeheten'vernieuwingsimpuls' voor onderzoek. Hermans trekt daar nu tienmiljoen gulden voor uit, de universiteiten en onderzoeksfinancierNWO leggen daar elk nog tien miljoen bij. Eigenlijk moet er doordie drie partijen minstens vijftig miljoen in deze pot wordengestopt, vindt Meijerink. "Dan kunnen we ons onderzoek weer op delandkaart zetten en toonaangevende, jonge wetenschappersrecruteren."

Sinds zijn aantreden is Hermans de universiteiten al flinktegemoet gekomen. Van de driehonderd miljoen die zij moestenbezuinigen, streepte hij er 140 weg. "Hulde daarvoor", zegtMeijerink. "Maar er staat nog altijd160 miljoen aan bezuinigingenopen. Dat bedrag moet als de donder van tafel."

Binnenkort klopt de VSNU overigens opnieuw aan bij Hermans. Dangaat het om geld voor een nieuwe CAO, die er op 1 juni moet liggen.Ook dat zal aardig wat geld kosten. Meijerink: "We moeten de strijdaan met het bedrijfsleven om jonge mensen te recruteren, maar ookom ze vervolgens binnen te houden. Onze arbeidsvoorwaarden moetenaantrekkelijker worden. Dat dat geld kost, lijkt me evident."

HOP, MtW