Van zonnebloemolie tot mondkapjes en van medicijnen tot elektrische auto’s. De laatste jaren zien we tekorten, lange levertijden en stijgende prijzen. Door geopolitieke spanningen, extremer weer en andere crises functioneren de lange, complexe internationale handelsstromen niet meer zo gesmeerd als voorheen. Onderdelen van één product komen soms uit wel veertig landen en een kleine verstoring brengt de productie al in gevaar. Is dit model nog toekomstbestendig?

Met toekomstonderzoeker Yannick Dujardin duikt Tegenlicht in oorsprong en toekomst van die toeleveringsketens. Europa is de afgelopen decennia veel productie kwijtgeraakt onder druk van goedkope producten uit China en is daardoor kwetsbaar voor elke verstoring van de aanvoer. Daarom halen ondernemers zoals het Brabantse AllTapes de productie weer terug uit Azië. En C&A produceert sinds kort weer spijkerbroeken in Mönchengladbach.

Volgens architect Césare Peeren  moet er meer lokaal gebeuren met hergebruik van materialen en een grote mate van autarkie. Want nu crisis op crisis volgt, van de oorlog in Oekraïne tot de lockdowns in China, zijn de tekorten, hoge prijzen en slechte leverbaarheid van spullen voorlopig nog niet voorbij.

Tijdens de Meetup verkennen we de mogelijkheden om onze afhankelijkheid van de internationale, energievretende handel te verminderen.  Wat zijn mogelijke scenario’s en strategieën? En er zijn al inspirerende Utrechtse initiatieven! Praat mee met onze gasten:

Pita Verweij Copernicus Instituut voor Duurzame Ontwikkeling UU over duurzame handel

Mark Frederiks, Amped,  broedplaats voor circulaire economie, voedselketens en IT en Local2Local, samenwerkingsinitiatief van regionale, duurzame voedselketens.

Studenten  Global Sustainability Science over Nederlandse afhankelijkheid fossiele energie en alternatieven

Wim Beelen Gemeente Utrecht projectmanager Utrecht Circulair 2020-2023

Martijn Kieft regisseur VPRO Tegenlicht