Weekblad wil dat jonge academici de dag plukken

"Het is bedoeld voor hoger opgeleiden van 25 tot 35 jaar, diedruk bezig zijn met hun carrière en verder volop in het levenstaan." Dat zegt hoofdredacteur Peter van der Klugt van Carp overde doelgroep van zijn weekblad. De naam is een knipoog naar carpediem (pluk de dag).

Met Carp opent uitgeverij PCM, bekend van kranten als deVolkskrant en NRC/Handelsblad, de aanval op Intermediair. Dat ismet ruim 256.000 abonnees de cash cow van uitgever VNU.Intermediair bevat veruit de meeste advertenties voor hogeropgeleiden in Nederland en heeft ook een drukbezochte site op hetInternet.

PCM is overigens ook al met 'Oriëntatienieuws', dat elketwee weken verschijnt, actief op de markt voor hoger opgeleiden.Maar Carp moet losser van toon worden en laten zien dat er meer inhet leven is dan het ritme werken, eten, slapen en weer werken. Vander Klugt: "Oriëntatienieuws brengt praktische tips, bedoeldvoor mensen die nét hun eerste baan hebben. Carp is voormensen die al twee jaar werken, voor het antwoord op de vraag: hoenu verder?"

Intermediair heeft nog geen reactie op Carp. Maar kort nadat PCMvorig jaar met Oriëntatienieuws kwam, bedacht de VNU hetmaandblad 'Starters'. Ook dat blad heeft een luchtige koers. Zowaarschuwde het pas-afgestudeerden dat hun sexleven dramatischevormen zal aannemen. Want wie overdag hard werkt, aldus Starters,heeft 's avonds geen zin meer in de daad.

MtW, HOP