De Zwarte Doos van Circus Treurdier

Tomy tipt deze week de muziektheatervoorstelling 'De Zwarte Doos' van Circus Treurdier.

Wat raad je aan?
De muziektheatervoorstelling ‘De Zwarte Doos’ van Circus Treurdier.

Waarom is dit volgens jou de moeite waard?/
Het kan zijn dat Circus Treurdier je bekend voorkomt van het programma TREURTEEVEE uit de afgelopen editie van 3LAB. Dit redelijk absurdistische programma werd uitgeroepen tot de publiekslieveling en ik snap wel waarom. Ze zijn qua beeldtaal erg sterk en ze maken grappen waarvan je vaak niet helemaal weet of je het héél grappig vindt, of dat je het eigenlijk net niet vindt kunnen. Onderstaand fragment was voor mij zo’n geval:

Nu hebben ze hun weg weer terug gevonden naar het theater en niet zomaar de doorsnee stadsschouwburg. In elke stad waar ze staan hebben ze geprobeerd een bijzondere speellocatie te vinden; hier in Utrecht is dat de Paardenkathedraal in Wittevrouwen. Zij gaan hier een poging doen om de dood weer sexy te maken en ik kan je verklappen - dat lukt ze.

In ongeveer anderhalf uur weten ze de dood razendsnel, op verschillende manieren te belichten. Waar ze het ene moment nog je laatste thuis aan het aanprijzen zijn, sta je nog geen 5 minuten laten aan de hemelpoort om erachter te komen dat er misschien toch niet zo veel te doen is daar. Om vervolgens te eindigen bij een overleden operazanger die zijn belangrijkste werk voor het éérst ooit zal laten horen. Op een gegeven moment weten ze zelfs een gevoel van sympathie voor de dood op te roepen, want ook hij is een eenzaam figuur.

Waar moet ik in het bijzonder op letten?
Kom op tijd; een half uur voor aanvang openen de deuren van Café de Dood om voor het laatst respect te kunnen betuigen aan de overledene. Dit gebeurt uiteraard inclusief koffie, thee en een plakje cake. Na afloop van de voorstelling kan je hier nog borrelen, filosoferen en mijmeren over de dood onder het genot van een biertje, wijntje of een gepaste zwarte cocktail.

Waar, wat, wanneer?
Je kan deze voorstelling van 18 t/m 21 & 24 t/m 28 november zien in de Paardenkathedraal aan de Veeartsenijstraat 155 in Utrecht. Een kaartje kost je € 17,50 als je het vooraf koopt, maar je kan het er natuurlijk ook altijd op wagen om voor de last-minute studentenkorting te gaan. Dit kan vanaf een half uur voor aanvang op locatie; je betaalt dan slechts €10 op vertoon van je studentenkaart. Voor meer info zie hier.

Prijsvraag
DUB mag 3x2 kaarten voor deze voorstelling weggeven - kijk gauw hier voor meer informatie.

Tags: cultuurtip