Alweer te laat met cijfers

Deze week in de StudieTip een gefrustreerde student. Hij is het wachten op cijfers zat, want zijn docent is vaak te laat met het vrijgeven van tentamencijfers. Bij de docent krijgt hij geen gehoor. Wat nu? DUB vroeg het aan Marian Brands, studieadviseur van de opleiding Wiskunde.

Hoi DUB,

Mijn mailtje houd ik liever helemaal anoniem, want ik zit er niet op te wachten om herkend te worden. Ik heb het volgende probleem. Ik heb een docent die vaak laat is met het publiceren van tentamencijfers. Ik weet dat daar tien werkdagen voor staan, maar vaak duurt het langer. Ik erger mij hier ontzettend aan en ik ben echt niet de enige. Ik heb de docent er al een keer op aangesproken, maar ik werd helemaal niet serieus genomen. Waar kan ik binnen de universiteit mijn beklag doen? En wat wordt er dan eigenlijk me mijn klacht gedaan? Misschien klinkt het een beetje zeikerig, maar ik wil gewoon binnen die tien dagen mijn cijfer weten, er zijn niet voor niks regels over gemaakt.

Beste student,

Ik kan mij goed voorstellen dat je het vervelend vindt om lang op je tentamencijfer te moeten wachten. De nakijktermijn van tien werkdagen staat ook geformuleerd in de Onderwijs- en Examenregeling.

Als je een klacht hebt, kun je die in eerste instantie het beste proberen op te lossen met de degene waarmee je een probleem hebt. Jammer dat je geen gehoor krijgt bij de docent in kwestie.  Ik zou je adviseren om te gaan praten met je studieadviseur.  Hij/zij is goed op de hoogte van de gang van zaken in jouw opleiding en samen kunnen jullie een plan van aanpak bedenken.

Mocht het dan nog niet lukken om de docent zich aan de nakijktermijn te laten houden, dan kun je je klacht via het digitale klachtenformulier voorleggen aan de facultaire klachtencoördinator. Je vindt dit formulier op de website van het Studiepunt van jouw faculteit.

Succes ermee!
Vriendelijke groet, Studieadviseur Marian

Liefdesperikelen, geldproblemen, studiestress, zwart gat? Alle studenten lopen wel een keer tegen een probleem aan tijdens hun studie. Weet je niet bij wie je terecht kunt voor antwoorden? DUB zoekt je dilemma met liefde voor je uit bij de juiste persoon.  Stuur je vraag, eventueel anoniem, naar redactie@dub.uu.nl onder vermelding van De StudieTip.