Help! Hoe los ik mijn studieschuld af?

Deze week in de Studietip een net afgestudeerde jongen die niet met geld om kan gaan. Ondanks zijn hoge salaris lukt het hem niet om rond te komen en straks moet hij ook nog zijn studieschuld gaan aflossen. Waar kan hij terecht voor hulp? DUB vroeg het de studentendecaan.

Hallo DUB-redactie,
In mijn studententijd heb ik maximaal bijgeleend. Helemaal niet slim, want ik had het helemaal niet nodig. Het was ook zo makkelijk, via de website van de IB-groep kon je met twee klikken zo 500 euro extra krijgen. Nu ben ik klaar met studeren, maar ik merk dat ik nog steeds niet met geld om kan gaan; ondanks het hoge loon van mijn full-time baan sta ik elke maand rood. Dat  komt niet door mijn vaste lasten, ik woon namelijk nog steeds op dezelfde kamer. Over een jaar begin ik met het aflossen van mijn schuld en dan kom ik misschien nog meer in de min te staan. Wat moet ik doen?

Beste oud-student,

Het is jammer dat jij je nu pas meldt. De Universiteit Utrecht heeft een site met handige links naar organisaties en voorzieningen die jou tijdens je studie hadden kunnen helpen om je studieschuld te beperken. Nu sta je echter voor een voldongen feit: die schuld is er en verdwijnt niet. Je zult dus moeten afbetalen. Hierbij kan ik je de volgende tips geven:

(1)   Op het moment dat je jouw schuld moet terugbetalen, kun je bij DUO het verzoek indienen om rekening te houden met het inkomen dat je twee jaar daarvóór ontving. DUO zal dan opnieuw het bedrag berekenen dat je per maand moet betalen. Wellicht is dit een lager bedrag dan je nu verwacht en veroorzaakt dit minder problemen voor je.

(2)   Je kunt DUO ook verzoeken om voorlopig niet terug te betalen. Iedere terugbetaler kan het terugbetalen van zijn studieschuld namelijk tijdelijk stopzetten. De reden voor het stopzetten maakt niet uit. Je kunt het terugbetalen van je studieschuld minimaal 3 maanden en maximaal 5 jaar stopzetten, maar let op: de rente over je schuld blijft lopen en de maximale terugbetalingstermijn van 15 jaar wordt verlengd met het aantal aflosvrije maanden dat je inzet.

Op de vernieuwde site van DUO vind je meer informatie over de voorwaarden en de deadlines voor het aanvragen van deze voorzieningen.

Bovenstaande tips lossen echter niet het probleem op dat je eigenlijk hebt: je kunt niet zo goed met geld omgaan. Het lijkt mij daarom het verstandigste voor jou dat jij serieus aan de slag gaat om dit probleem aan te pakken. Anders blijf je financiële problemen houden. Daarom heb ik ook de volgende tips:

(3)   Regel eventueel een financiële coach. Type “financiële coach” in bij een zoekmachine en je vindt meerdere aanbieders: bij je bank, bij je gemeente of bij jou om de hoek.  Kijk of hier een organisatie bij is die jou betrouwbaar lijkt en in jouw specifieke situatie kan helpen.

(4)   Neem contact op met het Nibud. Het Nibud heeft allerlei tips en adviezen aan mensen die vastlopen met hun financiën:

·         Er is een telefonische advieslijn: 030 - 23 91 350
·         Je kunt een persoonlijk budgetadvies krijgen via de website.
·         Je kunt de website http://www.zelfjeschuldenregelen.nl/ bezoeken. Dan:
a.    krijg je een overzicht van je schulden;
b.    kun je onderzoeken welke aflossing in je huidige financiële situatie haalbaar is;
c.    kun je nagaan welke mogelijkheden je hebt om op uitgavenposten te bezuinigen om zo meer geld voor aflossing vrij te maken;
d.    ontvang je uiteindelijk een betaalplan op maat; en
e.    helpt de site je vervolgens verder om dit betaalplan uit te voeren en (wanneer noodzakelijk) regelingen met schuldeisers te treffen.

Kortom: het Nibud of je financiële coach kan jou waarschijnlijk een eind op weg helpen zodat je dadelijk misschien niet eens bij DUO een verzoek om uitstel hoeft in te dienen of een verzoek om een lager bedrag per maand af te betalen. En dat is natuurlijk het voordeligste, omdat je uiteindelijk veel minder rente over je studieschuld betaalt.

Veel succes!

Met vriendelijke groet,

De studentendecaan.

Liefdesperikelen, geldproblemen, studiestress, zwart gat? Alle studenten lopen wel een keer tegen een probleem aan tijdens hun studie. Weet je niet bij wie je terecht kunt voor antwoorden? DUB zoekt je dilemma met liefde voor je uit bij de juiste persoon.  Stuur je vraag, eventueel anoniem, naar DUBredactie@uu.nl onder vermelding van De Studietip.