Kan ik er een jaartje tussenuit?

Elke week helpt DUB een student met een vraag. Deze week de Aussie student die er een jaar tussenuit wil naar Australie. Kan hij daarna de studie nog afmaken?

Hallo DUB

Ik zit in het tweede jaar van mijn bachelor en ik merk dat ik onrustig begin te worden. Ik haal niet meer zoveel plezier uit mijn studie en ben erg moe. Ik heb gewoon even geen zin meer in studeren. Mijn oom en tante wonen in Australië en zij hebben aangeboden om daar een jaartje te komen wonen. Ze hebben een boerderij en als ik meehelp met wat klusjes kan ik daar zonder huur te betalen wonen. Het lijkt me heerlijk om een jaar weg te gaan uit het drukke leven hier en even helemaal bij te komen in een totaal andere omgeving. Maar, nu komt mijn vraag. Ik wil mijn studie uiteindelijk wel afmaken. Kan ik als ik weer terug ben in Nederland mijn studie gewoon weer oppakken waar ik gestopt ben? En wat moet ik dan regelen met de universiteit en misschien DUO? Ik ben van plan om dit collegejaar nog af te maken en dan in de zomer naar Australië te vertrekken.

Aussie student

Hieronder het antwoord van studentendecaan Anne Hamburger:

Beste student,

“Er zijn een paar dingen waar je op moet letten wanneer je jouw studie een jaar onderbreekt.

Neem allereerst contact op met je studieadviseur om na te gaan of het tijdelijk stoppen met je opleiding nadelige effecten voor je studieplanning heeft. Zit je in het laatste jaar van je curriculum? Dan kan het gebeuren dat je over een jaar niet zomaar meer door kunt gaan met de vakken die je gepland had omdat deze bijvoorbeeld niet meer aangeboden worden.

1. Omdat je van plan bent om je huidige studiejaar helemaal af te ronden, hoef je je niet uit te schrijven. Je inschrijving stopt automatisch aan het einde van het studiejaar op 31 augustus. Je moet je echter niet opnieuw inschrijven. Je zult wel berichten van de Universiteit Utrecht (waaronder Studielink) ontvangen dat het weer tijd is om je inschrijving in orde te maken, maar hier hoef je niets mee te doen.
  2. Vergeet niet om je studiefinanciering op tijd stop te zetten. Dit kan je niet met terugwerkende kracht doen, dus zorg dat je dit ruim vóór 1 september hebt geregeld. Let op: je Ov-jaarkaart en eventuele leningen (zoals een 0-euro lening) via DUO zijn ook onderdeel van je studiefinanciering en moet je dus ook stopzetten.

Waar je ook op moet letten is het volgende. Ben je ouder dan 30 of word je in de periode tussen het stoppen met je studie en het weer opstarten van je studie 30? Dan kun je de studiefinanciering niet meer opnieuw aanvragen. Eventueel resterende maanden ben je kwijt.

1. Als je stopt met studeren, moet je ook goed nadenken over alle voorzieningen die je ontving omdat je student was. Heb je bijvoorbeeld een studentenrekening of een studentenverzekering? Controleer de voorwaarden van deze diensten, want misschien moet je deze voorzieningen stopzetten of wijzigen.

Stel dat je je over een jaar opnieuw wilt inschrijven bij de Universiteit Utrecht, dan moet je op de volgende dingen letten:

1. Zorg dat je gedurende je afwezigheid geïnformeerd blijft over de inschrijfprocedures en deadlines van de Universiteit Utrecht. Momenteel verandert er veel op onderwijsgebied, en dit kan betekenen dat deadlines die nu gelden voor de inschrijving, volgend jaar veranderd zijn. Dit geldt ook voor je studiefinancieringsrechten. De overheid zal het komende jaar vele extra miljarden moeten bezuinigen en het is de vraag wat dit gaat betekenen voor het huidige studiefinancieringsstelsel.
  2. Vergeet niet dat je inschrijving uit twee delen bestaat: Ten eerste de inschrijving aan de Universiteit Utrecht via Studielink én de inschrijving voor je vakken via je opleiding. Schrijf je dus voor beiden in!
  3. Vergeet niet je studiefinanciering op tijd aan te vragen. Studiefinanciering kun je namelijk niet met terugwerkende kracht aanvragen.

Meer informatie over het bovenstaande kun je terugvinden op de volgende sites van de Universiteit Utrecht:

1. In- en uitschrijven: Home UU > Informatie voor > Studenten > In- en uitschrijven
  2. Studiefinanciering: Home UU > Informatie voor > Studenten > Geldzaken > Studiefinanciering

Voor alle studenten geldt: via www.uu.nl/studenten informeert de Universiteit Utrecht studenten over de meeste wets- en procedurewijzigingen en uitzonderingen. Houd deze site dus goed in de gaten, en kijk welke informatie op jouw situatie betrekking heeft.

Dan rest mij nog jou een goede tijd toe te wensen in Australië!”

Met vriendelijke groet,

De studentendecaan

Liefdesperikelen, geldproblemen, studiestress, zwart gat? Alle studenten lopen wel een keer tegen een probleem aan tijdens hun studie. Weet je niet bij wie je terecht kunt voor antwoorden? DUB zoekt je dilemma met liefde voor je uit bij de juiste persoon. Stuur je vraag, eventueel anoniem, naar redactie@dub.uu.nl onder vermelding van De Studietip.