Met mijn rolstoel in de binnenstad

Deze week in de StudieTip een student die binnenkort geopereerd gaat worden. Hierdoor komt ze tijdelijk in een rolstoel terecht. Kan ze dan nog wel colleges volgen? En wat moet ze voor haar operatie alvast regelen met de universiteit? DUB vroeg het aan de studentendecaan.

Ha DUB,

Ik moet binnenkort naar het ziekenhuis, daar word ik aan mijn knie geopereerd. Na de operatie moet ik me een tijdje per rolstoel gaan verplaatsen. Ik ben benieuwd of dat allemaal een beetje soepel gaat. Ik studeer dus aan de UU en volg de meeste colleges in de binnenstad en af en toe ben ik ook in De Uithof te vinden. Hebben jullie misschien tips hoe ik dit allemaal het makkelijkst kan gaan coördineren? Wat moet en kan ik alvast regelen, zodat ik niet straks met rolstoel en al naar boven moet worden getild. Ik ben vooral een beetje bang voor de binnenstad, dat lijkt me echt verschrikkelijk lastig bewegen met een rolstoel. Maar ja, ik wil wel gewoon lessen kunnen volgen natuurlijk! Alvast bedankt.

Beste student,

In de binnenstad is het inderdaad wat lastiger om colleges te volgen wanneer je in een rolstoel zit. Daarom raden wij studenten met een rolstoel altijd aan om zich ruim op tijd te melden bij hun studieadviseur zodat hier bij de roostering van de zalen rekening mee gehouden kan worden.

De roosteraars van de Universiteit Utrecht kijken dan naar de toegankelijkheid van het gebouw zelf, en zorgen er voor dat de colleges op de begaande grond plaatsvinden of dat er geroosterd wordt in collegezalen die goed bereikbaar zijn met de lift.

Het wordt lastiger om een alternatieve locatie te regelen voor het onderwijs wanneer de student zich (te) laat meldt en/of de roostering al rond is. Natuurlijk doen wij altijd onze uiterste best om studenten te helpen. Maar zeker in het geval dat de student zich pas kort voor het starten van het onderwijs meldt, kan het gebeuren dat er niets meer geregeld kan worden. En dan wordt college volgen wel lastig!

Kortom: Maak zo snel mogelijk een afspraak met de studieadviseur en bespreek je mogelijkheden. Mocht het op deze termijn niet meer mogelijk zijn om iets voor je te organiseren, overweeg dan om je tijdelijk uit te schrijven. Op die manier beperk je je vertraging, bespaar je studiefinanciering, en betaal je geen collegegeld voor onderwijs dat je niet volgt. Meer informatie over uitschrijving, vind je hier.

Sterkte met je operatie!

De studentendecaan

Anne Hamburger

Ps: via www.uu.nl/plattegronden kun je zelf per gebouw kijken welke voorzieningen er zijn voor mensen in een rolstoel.