Moet ik mijn dyslexie geheim houden?

Deze week in de StudieTip een student die zijn dyslexie geheim houdt voor docenten. Maar de extra energie die hij in zijn studie moet steken wordt hem nu toch echt te veel. Wat kan hij doen? Wij vroegen het Elma Zijderveld van het Centrum voor Onderwijs en Leren.

Ha DUB-redactie,

Ik wil liever anoniem blijven, want ik ben bang dat studiegenoten achter mijn probleem komen. Ik studeer nog niet zo lang aan de UU en opzicht gaat het wel goed. Mijn studie bevat veel praktijklessen, wat erg prettig is voor mij, want ik heb namelijk dyslexie. Dit is tijdens mijn middelbare schooltijd bij me ontdekt. Ik schaam me er best wel voor, want ik heb vaak het gevoel dat mensen mij niet serieus nemen als ik vertel dat ik dyslexie heb. Ik durf het daarom ook niet aan docenten te vertellen. Ik haal mijn tentamens wel, maar niet met topcijfers en het kost enorm veel energie.

Toen ik laatst met een goede vriend na een groot tentamen koffie aan het drinken was, vertelde ik dat ik zo moe was en dat het me allemaal zoveel energie kost. Hij weet dat ik dyslexie heb. Die vriend heeft toen flink op me staan inpraten en zei dat ik mezelf ontzettend benadeel met het geheim houden van mijn dyslexie. Ik realiseer me nu dat ik toch wel stappen moet ondernemen. Maar ik weet eigenlijk niet echt waar en hoe? Weten jullie misschien waar ik binnen de universiteit terecht kan met mijn probleem?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes, B.

Volgens Elma Zijderveld van het Centrum voor Onderwijs en Leren hoef je je echt niet te schamen. “Het komt veel voor in het hoger onderwijs, ongeveer 5 à 6 procent van de studenten op een universiteit heeft dyslexie”, zegt Zijderveld.

Zijderveld: “De universiteit geeft verschillende trainingen voor mensen met dyslexie. Je leert dan hoe je tijdens je studie hier mee om moet gaan en krijgt oefeningen mee. Op de website van de universiteit is hier meer informatie over te vinden.”

“Je moet echt naar je docenten stappen en vertellen over je probleem. Je kunt dan in aanmerking komen voor bijvoorbeeld extra tijd tijdens een tentamen. Ook kan je een jaar extra studiefinanciering krijgen, want mensen met dyslexie doen vaak wat langer over hun studie. Je moet wel een medische verklaring hebben, anders kom je nergens voor in aanmerking.”

“Docenten zeggen met regelmaat dat ze bij meer dan drie spelfouten je opdracht niet meer willen lezen. Dit kan nogal beangstigend zijn voor studenten met dyslexie.

Stap daarom eens af op een docent van de studie Nederlands en vraag of er studenten zijn die je kunnen helpen met, bijvoorbeeld, je scriptie. Vaak vinden die studenten het leuk en leerzaam om je te helpen. Ook kunnen ze kijken naar de opbouw van het stuk, want mensen met dyslexie zijn soms geneigd om weinig structuur aan te brengen tijdens het schrijven. Hierdoor kan iets moeilijk te volgen zijn.”

Liefdesperikelen, geldproblemen, studiestress, zwart gat? Alle studenten lopen wel een keer tegen een probleem aan tijdens hun studie. Weet je niet bij wie je terecht kunt voor antwoorden? DUB zoekt je dilemma met liefde voor je uit bij de juiste persoon.  Stuur je vraag, eventueel anoniem, naar redactie@dub.uu.nl onder vermelding van De Studietip.