Na afstuderen naar buitenland voor studie, wat kan UU nog voor mij betekenen?

Brenda is bijna afgestudeerd, maar wilt graag nog naar het buitenland. Kan de UU nog wat betekenen voor haar? DUB vroeg studentendecaan Anne Hamburger om tips.

Beste DUB,

Momenteel ben ik bezig met mijn bacheloropleiding. Het liefst wil ik na het afstuderen nog studeren in het buitenland. Ik vraag mij af in hoeverre de Universiteit Utrecht mij hierbij kan steunen, tips kan geven of mij in contact kan brengen met connecties in het buitenland. Kan ik als bijna afgestudeerde nog aanspraak maken op hulp van de Universiteit Utrecht om in het buitenland te gaan studeren? Zo niet, wat kan u mij adviseren om te doen? Moet ik anders het afstuderen uitstellen en eerst naar het buitenland gaan, mét hulp van de UU?

Groetjes, Brenda

Beste Brenda,

De Universiteit Utrecht heeft samenwerkingspartners over de hele wereld. Er zijn dus heel veel mogelijkheden voor onze studenten om naar het buitenland te gaan. Studeren in het buitenland is een waardevolle ervaring!

Ik raad je aan om eens te informeren bij het International Office van je opleiding  en/of het International Office van Studentenservice  welke mogelijkheden er zijn. Ook de site www.wilweg.nl  is een rijke bron van ideeën en mogelijkheden.

Heb je al je studiepunten al gehaald en ben je eigenlijk al klaar met je opleiding? Dan heb je twee keuzes:

1.    Of je dient bij de examencommissie een verzoek in voor “uitstel van afstuderen” op grond van je buitenlandverblijf. Als de examencommissie aan jou uitstel verleent, studeer je nog niet af en kun je nog tijdens je studie naar het buitenland. Hoe dit precies georganiseerd is bij jouw opleiding kun je navragen bij het studiepunt van je faculteit.

Let op: lees goed na bij je opleiding tot wanneer je uitstel kunt aanvragen!

2.    Of je gaat ná je afstuderen naar het buitenland. Hier bestaan zelfs verschillende beurzenprogramma’s voor. Houd er wel rekening mee dat het kostenplaatje voor studeren in het buitenland tijdens je studie kan verschillen van het volgen van een volledige opleiding na je studie.

Voor masterstudenten bestaat ook de mogelijkheid om naar het buitenland te gaan. Soms is dit een vast onderdeel van het masterprogramma, maar soms ook niet. Check bij je studieadviseur of je mastercoördinator wat de mogelijkheden zijn bij jouw specifieke master.

Ik wens je veel succes met het uitzoeken van je mogelijkheden.

Met vriendelijke groet,

De studentendecaan

Liefdesperikelen, geldproblemen, studiestress, zwart gat? Alle studenten lopen wel een keer tegen een probleem aan tijdens hun studie. Weet je niet bij wie je terecht kunt voor antwoorden? DUB zoekt je dilemma met liefde voor je uit bij de juiste persoon.  Stuur je vraag, eventueel anoniem, naar DUBredactie@uu.nl onder vermelding van De Studietip.