De bibliotheek van Ton van Drie

Ton van Drie is een legende onder rechtenstudenten: Als huismeester van de wijlen Juridische Bibliotheek. Tegenwoordig werkt hij als beveiliger van de nieuwe bibliotheek aan de Drift.

"De studenten zijn hier anders", vertelt Ton van Drie. "Ze zijn wat makkelijker in de omgang." Ton mag dan beveiliger zijn, hij loopt nog altijd rond als de huismeester. "Als ik zie dat een automaat defect is, dan bel ik dat direct even door naar de operator. Ja, dat moet eigenlijk via het servicepunt, maar dat is veel te veel gedoe. Ik ken al die mensen toch, dus dan kan ik het beter direct aan hen doorgeven. En het gaat om de studenten hoor, die moet je tevreden houden."

Zo nu en dan moet hij studenten aanspreken op de huisregels: "Dan zitten ze te eten of te drinken en soms hebben ze een snoer van een apparaat in het gangpad hangen. Ik zeg daar dan wat van en ze zijn het eigenlijk altijd met me eens. Als ik weer wegloop, moet ik altijd lachen in mezelf: ik ben ook jong geweest hoor en ik was vroeger geen haar beter."