Het kantoor van Stijn Franken

Wie bij de naam van advocaat Stijn Franken denkt aan een werkkamer met mahoniehouten boekenkasten en een aquarium met haaien, heeft het mis. Hij had me al gewaarschuwd: zijn kamer in het Willem Pompe-instituut aan de Boothstraat oogt rommelig.

Naast bekende advocaat is hij voor één dag in de week hoogleraar (straf)procesrecht. "Maar er gaat doorgaans wel wat meer tijd in zitten. Werk en vrije tijd lopen een beetje door elkaar. Ik heb ‘van mijn hobby mijn werk gemaakt’, zoals voetballers dat zo mooi kunnen zeggen.”

Franken is bekend van de strafzaken tegen Volkert van der G., Lucia de Berk en Willem Holleeder: “Over lopende zaken vertel ik de studenten nooit iets, je hebt je beroepsgeheim. Ik heb dan ook geen idee wat de studenten van mij als advocaat vinden, Daar gaat het bij het lesgeven ook niet om, niet om mij als semi-bekende Nederlander. Jongeren moeten het beter gaan doen dan wij, de oude lui. Als ik aan eerstejaars de liefde voor het vak weet over te brengen, dan is mijn dag goed.”