Het Bleulandkabinet van Leen Dorsman

Body: 

“Dit is mijn lievelingsvoorwerp.” Leen Dorsman, hoogleraar universiteitsgeschiedenis wijst naar een doodgeboren foetus op sterkwater. “Weet je wat er bijzonder aan is? Hij is misvormd én versierd: een kettinkje, armbandjes en enkelbandjes, allemaal gemaakt van kleine zwarte kraaltjes.”

“Dit is mijn lievelingsvoorwerp.” Leen Dorsman, hoogleraar universiteitsgeschiedenis wijst naar een doodgeboren foetus op sterkwater. “Weet je wat er bijzonder aan is? Hij is misvormd én versierd: een kettinkje, armbandjes en enkelbandjes, allemaal gemaakt van kleine zwarte kraaltjes.”

De preparateur, Jan Bleuland (1756-1838) bevond zich tussen twee perioden: “In de 16e en 17e eeuw lag de nadruk erg op de schoonheid van het ‘door God gemaakte lichaam’, de zogenaamde ‘fraaie anatomie’, terwijl men in de 18e en 19e eeuw ook ging kijken naar afwijkingen en ziektes; de ‘pathologische anatomie’. In dit preparaat vind je beide denkbeelden terug.”

Het Bleulandkabinet en het kennislab (de ruimte ernaast) zijn de twee plekken van het Universiteitsmuseum waar Leen Dorsman veel te vinden is. “Ik geef hier rondleidingen aan eerstejaars geschiedenisstudenten en aan masterstudenten. Er valt zo veel te vertellen bij deze kasten. Cultuurgeschiedenis, sociale geschiedenis, ethische vraagstukken, het heeft hier allemaal mee te maken.” Hij vertelt vol enthousiasme: een liefdesgeschiedenis van F.C. Donders, aderlatingen, de microscoop van Antonie van Leeuwenhoek en het hedendaagse vitaminegebrek van kinderen die te weinig buitenspelen; het passeert allemaal de revue. Andere museumbezoekers luisteren stiekem mee. “Mijn collega’s verklaren me voor gek dat ik die rondleidingen zelf doe.” Hij glimlacht. “Het kost me ook wel veel tijd, maar ik durf het aan niemand anders over te laten.” 

Facebook Twitter Whatsapp Mail