De werkplek: De vrachtwagen van Marnix van der Schilt

Met zijn vrachtwagen zamelt chemisch vakman/chauffeur Marnix van der Schilt chemisch en radioactief afval in bij de universiteit.

“Radioactief afval is eigenlijk helemaal niet zo spannend. Het materiaal dat op de universiteit wordt gebruikt, heeft lage waarden: het vervalt snel. Soms worden bronnetjes gebruikt, die stralen meer en langer.” Dichtbij het Kruytgebouw slaan Van der Schilt en zijn collega’s het radioactief afval een tijd op in speciale vaten. Als het voldoende vervallen is, kan het weg als gewoon chemisch afval. “Vroeger stonden hier veel meer vaten, maar de onderzoeksmethoden zijn veranderd: er zijn niet zoveel radioactieve stoffen meer voor nodig.”

Hij doet dit werk al 31 jaar. “Het is een zelfstandige baan, ik vind het prettig om alleen te werken. Ik ben vaak buiten en beweeg veel. Dat het gevaarlijke stoffen zijn, maakt het voor mij extra interessant.” Vroeger heeft hij eens honderd stoffelijke overschotten vervoerd, voor anatomische les. “Het is prachtig werk.”