De werkplek: De advieskamer van Jacky Limvers

In gesprekken en trainingen geeft Jacky Limvers loopbaanadvies aan een paar honderd studenten per jaar.

De situatie op de arbeidsmarkt is onzeker en het verschil met vroeger merkt Limvers vooral aan het soort vragen dat ze tegenwoordig krijgt. Het aantal studenten dat bij haar aanklopt is ook wel groter, maar studenten vragen haar nu vooral hoe ze überhaupt een baan kunnen krijgen, en niet meer hoe ze hun droombaan kunnen bereiken. “Ze willen weten hoe ze, ondanks de huidige arbeidsmarktperikelen, toch kunnen komen waar ze uiteindelijk willen zijn. Veel studenten vragen: is het verstandig om een tweede master te doen? Om op reis te gaan, of juist niet? Om een werkervaringsplaats te accepteren, of toch te wachten op een echte baan?”

Haar master Kunstgeschiedenis behaalde Limvers aan de UU. Inmiddels voert ze hier al meer dan twintig jaar loopbaangesprekken. “Ik vind het geweldig leuk werk. Ik heb gezien dat het eerst goed ging met de arbeidsmarkt en dat het nu het slechter gaat. Ik werk graag met studenten omdat zij nog relatief vrij zijn in hoe ze zich oriënteren, vergeleken met mensen die langer aan het werk zijn. Het interessante vind ik dat het gaat over wie je bent en hoe je je leven vormgeeft, hoe je het beste eruit kunt halen voor jezelf en voor de samenleving. Dat laatste aspect is zeker belangrijk voor veel studenten. Maar het is tegenwoordig moeilijker om een baan te vinden waarin de maatschappelijke waarde duidelijk tot uitdrukking komt.”

Ze probeert er samen met de student achter te komen wat echt bij hem of haar past. Hierbij vindt ze het belangrijk dat studenten zelf actie ondernemen om daar achter te komen. “Mijn belangrijkste advies voor afstudeerders is: besteed er echt aandacht aan. Ga na wat je goed kunt, wat je belangrijk vindt in een baan en verken de arbeidsmarkt. Nu de banen minder voor het oprapen liggen, kost het meer inspanning en duurt het langer voor je iets vindt. Maar ik ben ervan overtuigd dat hoe meer moeite je zelf doet, des te groter de kans is dat je uiteindelijk een baan vindt die bij je past.”

Tags: de werkplek