De werkbibliotheek van Frans Willem Lantink

Voor een historicus is een eigen boekcollectie ook in het digitale tijdperk van belang. Daarom ligt de werkkamer van de historicus Frans Willem Lantink vol met èchte boeken.

Wie bent u en wat doet u ?
“Mijn naam is Frans Willem Lantink, universitair docent-onderzoeker Politieke Geschiedenis. Op het moment van de foto was ik opdrachten van studenten Moderne Geschiedenis aan het nakijken.”

Waar is deze werkplek?
“Mijn werkplek is op het departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis, Drift 6 in de binnenstad van Utrecht.”

Wat is opvallend aan deze afbeelding?
“Mijn bureau is overladen met boeken. Ook in het digitale tijdperk is het hebben van een eigen boekencollectie nog altijd belangrijk voor de historicus. Naast de nadruk op wetenschappelijke artikelen is er in de geschiedwetenschap nog steeds waardering voor de historische monografie, de omvangrijke publicatie in de vorm van één boek. Ik heb ook op mijn werkplek een kleine ‘werkbibliotheek’.”