De koude kamer van Thomas Schillemans

Thomas Schillemans is mastercoördinator van het programma Bestuur en beleid. Hij onderzoekt de quasi-zelfstandige publieke organisaties zoals Staatsbosbeheer.

Wie bent u en wat doet u ?
"Mijn naam is Thomas Schillemans. Ik ben universitair docent bestuur en beleid bij de USBO, faculteit REBO. Ik ben coördinator van het masterprogramma Bestuur en beleid. Als onderzoeker houd ik mij bezig met quasi-zelfstandige publieke organisaties, zoals Staatsbosbeheer of DUO, en vraagstukken van invloed, sturing en verantwoording."

Waar is deze werkplek?
"Dit is in het departement USBO aan de Bijlhouwerstraat 6 in de Binnenstad. Aan de ´koude kant´ van het gebouw. Heerlijk in de zomer, niet altijd ideaal in de winter."

Wat is opvallend aan deze afbeelding?
"Er is eigenlijk niet zo heel veel bijzonders aan deze afbeelding. Bij oppervlakkige beschouwing zien we een man in een kantoor; en daar zijn er natuurlijk heel veel van. Er zijn wel best veel boeken en klappers. Opvallend ook is het lege bureaublad; de fotograaf is net gekomen op de dag dat ik dit heb opgeruimd."

"Als werkplek vallen mogelijk drie dingen op: een zeer hoog plafond, mooie grote ramen voor uitkijk en inkijk én het is ook een behoorlijk ruime kamer. Je gedachten kunnen op de loop. Het is duidelijk een kamer in een oud gebouw."

"Het plaatje leent zich wel voor een ouderwets spelletje ´ik zie, ik zie wat jij niet ziet´. Als we dan wat nauwkeuriger gaan kijken zien we meer dingen. We vinden bijvoorbeeld een doos met ´tentamens´ op de kast. Daarnaast stapeltjes van enkele (mede) door mij geschreven boeken. De rommelige laden in de kast zijn voor onderwijs. De nettere delen zijn meer relevant voor onderzoek. Achter de verwarmingsbuis is een award verstopt waar ik erg trots op ben. En aan de muur een oude foto van New York; een foto die een rustig en plezierig soort van optimisme uitstraalt."