Ton Hol redt schilderijen van het grofvuil

Ton Hol is vice-decaan bij de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie (REBO), en hoofd van het departement Rechtsgeleerdheid. In zijn kamer hangen moderne schilderijen die hij zelf van het grofvuil gered heeft.

Wie bent u en wat doet u?
"Mijn naam is Ton Hol. Ik ben vice-decaan van de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie (REBO) en tevens hoofd van het departement Rechtsgeleerdheid. Voor de wetenschap heb ik als bestuurder niet heel veel tijd, maar ik blijf lezen. Momenteel verdiep ik me in de Griekse tragedies en de notie van het tragische - interessante kost voor mensen die steeds moeten oordelen."

Waar is uw werkplek?
"Mijn werkplek is aan de Drift. Ik kijk uit op het Janskerhof, waar ik tussen de bedrijven door geniet van Breitneriaanse uitzichten. Allerlei volk gaat kriskras over het plein, al dan niet door striemende regen."

Wat is er bijzonder aan uw werkplek?
"Wie mijn werkkamer binnenkomt, is meestal verrast. Aan de ene kant een antieke schouw met een romantisch schilderij daarboven met herders en een engel; aan de andere kant tamelijk knallende moderne schilderijen. Ik weet niet of ik die schilderijen ooit zelf zou hebben gekocht, maar ze stonden bij het grofvuil op de Zadelstraat. Het waren er acht. Ik moest twee keer lopen om ze naar kantoor te sjouwen. Misschien had ik er niet aan mogen komen. Wat aan de straat staat is van de gemeente, maar ja... zoiets laat je toch niet vermorzelen in een vuilnisauto. Je vraagt je wel af waarom zoiets aan de straat wordt gezet? Misschien meldt zich wel iemand na dit stukje in DUB."

"Mijn kamerinrichting zegt wel iets over mij en mijn vak. Juristen hebben iets met het verleden, staan in een traditie en veranderen niet constant. Dat geeft een zekere stabiliteit. Daarom vind ik het klassieke deel in mijn kamer, met zelfs een zeventiende-eeuws kamerscherm - een kopie hoor -, wel passend. Aan de andere kant gaan juristen met de tijd mee en zijn ze zelfs grensverleggend. Denk bijvoorbeeld aan de rol van mensenrechten. Vandaar de moderne schilderijen. "