De eye-tracker van Ignace Hooge

Ignace Hooge is universitair hoofddocent bij Psychologie. In maart werd hij verkozen tot docent van het jaar.

Wie ben je en wat doe je?
Mijn naam is Ignace Hooge en ik ben werkzaam als universitair hoofddocent bij de Psychologische Functieleer.

Ik onderzoek oogbewegingen en op de foto zie mij met mijn nieuwste eye-tracker die eruit ziet als een bril. Het is een mobiele open source eye-tracker. Hij moet nog verder ontwikkeld worden, maar omdat hij zo klein is, kan ik dat gewoon op mijn kantoor doen. Het uiteindelijke doel is dat studenten van de Master Toegepaste Cognitieve Psychologie met deze eye-tracker onderzoek gaan doen. We kunnen hem gebruiken in een supermarkt, in de bus of als we de weg zoeken in een nieuw gebouw.

In mijn onderwijs behandel ik onder andere visuele perceptie en oogbewegingen, maar ook meer toegepaste onderwerpen zoals hoe de ideale reclame-uiting eruit ziet. Verder ben ik ook actief in het vaardighedenonderwijs; ik geef programmeercursussen en leer psychologiestudenten hoe ze experimenten kunnen opzetten.

Waar is jouw werkplek?
Mijn werkplek is op de begane grond van het Langeveldgebouw. Mijn kamer ligt aan de binnentuin en daarom krijg ik nooit direct zonlicht binnen. Daardoor is mijn kamer is altijd koel en zijn de lichtomstandigheden zeer constant. Dat laatste is prettig als je veel achter een beeldscherm zit. Het nadeel is dat de kamer vrij donker is, maar daar is een oplossing voor: ik heb altijd mijn sfeerverlichting aan staan (twee witte en één rode Ikea-lamp).

Wat is er bijzonder aan deze werkplek?
Ik heb een hele fijne compacte werkplek. Alles wat ik nodig heb, heb ik binnen handbereik: een 27” monitor met zeer veel pixels, twee compacte computers, een camera en een scanner. Die grote monitor is handig bij het programmeren en het maken van visueel materiaal voor het onderwijs. Ik heb ook een tweede bureaustoel; ik zit vaak met collega’s samen te programmeren - twee weten immers meer dan één.