De tastbare archeologie van Alexander van de Bunt

Alexander van de Bunt is archeoloog bij Landschap Erfgoed Utrecht en is mede-initatiefnemer van het ArcheoLAB in het Universiteitsmuseum.

Wie ben je en wat doe je?
"Mijn naam is Alexander van de Bunt en ik werk als archeoloog bij Landschap Erfgoed Utrecht. Vanuit deze stichting houd ik me bezig met archeologische vondstmeldingen, het coördineren van vrijwilligers, het opzetten van publiekspresentaties en het adviseren en ondersteunen van vrijwilligersverenigingen en particulieren binnen de provincie Utrecht.

"Op het ene moment krijg je als archeoloog gasten op bezoek met interessante vondsten die mogelijk kunnen bijdragen aan het archeologisch onderzoek, het andere moment organiseer ik een contactdag of werk ik in een zeldzaam geval mee aan bij een opgraving. Ik stond samen met mijn samenwerkingspartners (de landelijke vereniging voor amateurarcheologen AWN en het Universiteitsmuseum Utrecht) aan de wieg van het ArcheoLAB Utrecht.

Waar is deze werkplek?
We zijn nu in het ArcheoLAB in het Universiteitsmuseum aan de Lange Nieuwstraat 106.

Wat is er bijzonder aan dit onderzoek?
"Het ArcheoLAB is een plek waar steeds iets nieuws gebeurt. Geen dag is hetzelfde. Op deze plek werken we samen met vrijwilligers aan het uitwerken of restaureren en sorteren van aardewerk uit verschillende periodes. Bezoekers maken elke dag iets anders mee. Wat deze plek zo bijzonder maakt, is dat de archeologie letterlijk op tafel ligt en jij kan als bezoeker meehelpen aan ons onderzoek. Dit is in grote delen van Europa nog lang niet zo vanzelfsprekend. Meestal wordt archeologisch onderzoek uitgevoerd achter gesloten deuren en krijg je als publiek hier niet zo gek veel van te zien, laat staan dat je vondsten aan kunt raken buiten de vitrine. Door mensen archeologie te laten zien, voelen en ruiken geeft dit weer een extra dimensie aan hoe mensen kijken naar deze wetenschap.

"Daarnaast kun je met je eigen vondst bij het ArcheoLAB langskomen en kunnen wij je vertellen wat je hebt gevonden. Ook komt iedereen met zijn eigen vragen binnen en is er altijd ruimte voor gesprek en uitwisseling. Het lab is elke dag van 12:00 en 16:00 uur gratis te bezoeken. Het is fijn om te zien hoe mensen enthousiast binnen komen en vaak nog enthousiaster naar huis gaan met een brokje meer informatie over vervlogen tijden."

Tags: de werkplek