De koeien van Leonie de Jongh-Vernooij

Leonie de Jongh-Vernooij  is diercoördinator bij Diergeneeskunde en werkt op het biologische melkveebedrijf de Tolakker dat tegelijkertijd ook het onderwijsbedrijf van de faculteit is.

Wie ben je en wat doe je?
“Mijn naam is Leonie de Jongh - Vernooij en ik ben diercoördinator op het biologisch melkveebedrijf van de Tolakker. Dat is het onderwijsbedrijf van de faculteit Diergeneeskunde. We hebben hier drie praktijk conforme bedrijven. Zoals genoemd het biologisch melkveebedrijf maar ook een bedrijf met 200 zeugen en 200 schapen. Op deze bedrijven krijgen diergeneeskunde studenten onderwijs en tevens vinden er soms gedragsonderzoeken plaats. De kengetallen die verzameld worden kunnen ook weer voor theoretisch onderwijs gebruikt worden.

“Behalve het verzorgen van de dieren en proberen met de koeien een goed bedrijfsresultaat te halen wat ik samen met collega's doe, verzorg ik ook veel onderwijs. Daarnaast komen er ook vaak excursiegroepen op het bedrijf. Dit varieert van groepen die een algemene rondleiding op de faculteit krijgen tot fok-/studieclubs die geïnteresseerd zijn in onze veestapel en de biologische werkwijze.”

Waar is deze werkplek?
“De Tolakker is gelegen op het mooiste stukje van De Uithof. Het ligt vlak achter Diergeneeskunde en grenst aan de Kromme Rijn. Wanneer de zon opkomt en ik kijk vanuit de stal tussen de koeien over de weilanden richting de Kromme Rijn en Rhijnauwen dan kan ik me geen mooiere werkplek bedenken. In de zomer zie je ook regelmatig een ree of een haas de wei oversteken. En wanneer de koeien buiten lopen geniet ik er nog meer van.”

Wat is er bijzonder aan deze werkplek of aan dit werk?
“Ik geniet ontzettend van het werken met die koeien. Alle dieren op de Tolakker zijn ook bij ons geboren. Bij het uitzoeken van de stieren waarmee we de koeien insemineren begint de pret al. We proberen zo goed mogelijk vee te fokken die gemakkelijk en gezond melk kunnen produceren en ook qua exterieur goed in elkaar zitten. Het opfokken van de kalfjes tot goede melkkoe vereist veel kennis en kunde. Als die resultaten bij mekaar komen is de veehouder tevreden. Daarbij heb je met elk dier een band. Met de een wat meer dan met de ander, maar we zijn zeer begaan met de hele veestapel.

“We doen ook jaarlijks mee aan de koeienkeuring (dit jaar op 3 maart in Houten). daarvoor zoeken we een paar koeien uit waarmee we trainen en die helemaal gewassen en geschoren worden. Als echte lady's mogen de koeien dan op voor de Miss verkiezing.

“Het is ook ontzettend leuk om studenten die geen enkele ervaring hebben met rundvee wegwijs te maken in de omgang met deze dieren. Behalve de eerstejaars studenten komen alle jaargangen studenten op stal verschillend onderwijs volgen. De ontwikkeling van de studenten is leuk om te volgen. Er komen vaak eerstejaars binnen die nog nooit een koe van dichtbij gezien hebben, en na 6 jaar gaan ze als dierenarts de praktijk in. Al met al is het nooit saai op mijn werkplek!”