De duurzame grondstoffen van Joppe van Driel

Wie ben je en wat doe je?
“Ik ben Joppe van Driel en ik werk als projectmedewerker bij het Utrecht Sustainability Institute (USI). Vorig jaar promoveerde ik aan de Universiteit Twente, op de geschiedenis van duurzaam grondstoffen gebruik. Nu kan ik wat ik onderzocht heb in de praktijk brengen, in concrete projecten in de regio. Samen met wetenschappers, studenten, ondernemers en beleidsmedewerkers bouwen we een oud fabrieksgebied (zoals het Werkspoorkwartier) om tot een creatieve broedplaats, waar bijvoorbeeld van afgedankt hout meubels worden gemaakt. Of we koppelen zonnepanelen op de daken in Lombok aan oplaadpalen van elektrische auto’s, voor een slim energiesysteem op wijkniveau.”

Waar is deze werkplek?
“Ik sta hier met een plantenpotje in ons kantoor op de Uithof, in het Bestuursgebouw. Een leuk ding aan onze werkplek zijn onze vrolijke buren: links The Urban Futures Studio, rechts de Green Office. Omdat het kantoor open is – de wand met de veldbloemen op de foto zit precies op de grens – kunnen we veel uitwisselen.

“Dat brengt me op het tweede leuke ding van onze werkplek: circulaire economie op microniveau. De Green Office heeft plantjes geplant in oude conservenblikken, zoals deze in mijn hand. En zo zijn er meer voorbeelden: banken van afgedankte hout-pallets. Niet alles is oud: er staat ook een gloednieuw Nespresso apparaat.”

Wat is er interessant/belangrijk aan jouw werk?
“Ik wil twee dingen noemen. Ten eerste: Kranten, blogs en politici framen klimaatverandering vaak als nauw ‘milieuprobleem’, waarvan je de belangen moet afwegen tegen economische zaken. Naar mijn idee gaat, klimaatverandering over economie: wat voor gewassen we kunnen verbouwen; of we nog brandstof kunnen gebruiken; hoe hoog de energierekening is; hoeveel en wat voor immigranten we krijgen. Door met onderzoekers, ondernemers en beleidsmakers in hetzelfde project te duiken, kan je klimaatverandering ook op deze manier aanvliegen: samen aan een ander soort economie werken, die wél duurzaam is.

“Ten tweede omdat we concrete projecten in de regio doen, worden abstracte onderwerpen als ‘energietransitie’ of ‘circulaire economie’ opeens tastbaar. Je kunt straks laten zien wat je voor elkaar hebt gekregen: zoals een flat in Overvecht die energie produceert in plaats van consumeert.”