De sterrenwacht van Bas Nugteren

Wie ben je en wat doe je?
"Mijn naam is Bas Nugteren en ik heb de eer en het genoegen directeur te zijn van Sonnenborgh – museum & sterrenwacht. Sonnenborgh ontvangt jaarlijks zo’n 20.000 gasten; bij sterrenkijkavonden, met schoolprogramma’s, museumbezoek, ontvangsten en andere activiteiten. Het is een grote en kleine organisatie tegelijk. Er zijn zo’n 60 à 70 vrijwilligers, en een kleine vaste staf van nog geen drie voltijdse arbeidsplaatsen (fte). Het is prachtig om met een klein team en al die vrijwilligers te mogen werken aan het populariseren van wetenschap en het toegankelijk houden van deze bijzondere plek."

Waar is deze werkplek?
"Sonnenborgh ligt in het Zocherplantsoen in de binnenstad, aan de Maliesingel waar de Nieuwgracht eindigt. In een rechte lijn tussen het Universiteitsmuseum en Spoorwegmuseum."

Wat is er bijzonder aan deze locatie?
"Ik vind eigenlijk alles bijzonder aan Sonnenborgh. De romantische plek, de indrukwekkende geschiedenis, de authentieke 19e eeuwse sterrenwacht, en ook wat we doen met beperkte middelen en een mooie organisatie met al die vrijwilligers.

"Waar heb je nu nog een werkende publiekssterrenwacht midden in de stad, met educatieve programma’s, tentoonstellingen etc. En deze sterrenwacht is ooit ook nog opgericht door Buys Ballot zelf, één van Utrechts beroemdste wetenschappers uit de 19e eeuw. Het KNMI is hier opgericht en tot 1986 was hier het beroemde Utrechtse sterrenkundig instituut gevestigd.

"Het staat er bijna allemaal nog; je loopt als het ware door de wereld van Buys Ballot, Nijland, Minnaert en De Jager. En  Sonnenborgh draagt ook zijn steentje bij aan het populariseren van wetenschap en het enthousiasmeren van jeugd voor die wetenschap. Sonnenborgh moet zich grotendeels bedruipen  met eigen inkomsten met name door kaartverkoop en verhuur en ontvangsten, maar wordt hierbij dankbaar gesteund door gemeente en universiteit.

De steun van de universiteit bestaat onder andere daaruit dat ik gedetacheerd ben bij Sonnenborgh. Ik ben er blij mee want je kunt je haast geen mooiere plek in Utrecht voorstellen (misschien op het Academiegebouw na)."