C.S. Veritas haalt geld op voor weeshuis in het Bulgaarse Roman

Vorig jaar heeft Marthe Vught haar bachelor Liberal arts and sciences afgerond aan de Universiteit Utrecht en in september zal ze starten met de master Conflict studies and Human rights. Marthe woont in Utrecht en is 4e jaars lid van Veritas. Vanuit Veritas is Marthe betrokken bij Project Roman, een project dat georganiseerd wordt vanuit Stichting Lamento. Deze Stichting Lamento is opgericht door Veritas zet zich vanuit de welvarende wereld van de student in voor minder bedeelden.  Elk jaar kiest Stichting Lamento één doel waarop ze zich focussen. Één van de doelstellingen is dat het iets concreets en blijvends moet zijn.

Project Roman
Marthe: "Dit jaar is dat een weeshuis in het Bulgaarse plaatsje Roman. Ze hebben een oproep gedaan wie van de leden zich hiervoor wilden inzetten en naar Bulgarije wilden afreizen.  Zo is Project Roman ontstaan. De verwachte opbrengst tot nu toe is goed, er is al 3000 euro die kant op gegaan en wij hebben de eerste beelden binnen van de verbouwing. Deze foto is gemaakt tijdens het benefietconcert van Veritas op 9 juni 2018 in Park Lepelenburg. We waren daar als Project Roman aanwezig om mensen van informatie te voorzien en om kalenders te verkopen. Deze dag was voor iedereen; jong, oud, gezinnen, studenten, een dag voor de bewoners van Utrecht."

De opbrengst
De opbrengst van deze dag komt geheel ten goede aan Project Roman. Marthe: "In Roman zullen wij de laatste hand leggen aan de isolatie van het weeshuis en verschillende activiteiten organiseren voor de kinderen in het weeshuis. Dit weeshuis is er op gericht de kinderen, die vaak verwaarloosd zijn, te voorzien van de medische zorg, aandacht en onderwijs die zij nodig hebben om ze zo een mooie toekomst te gunnen. Wanneer zij niet geholpen zouden worden, zou hun enige uitweg vaak criminaliteit of prostitutie zijn. Dit willen wij met heel ons hart voorkomen. Bulgarije is onderdeel van de Europese Unie en wanneer wij aan extreme armoede denken denken we toch snel aan landen in Afrika, Azië of Midden-Amerika. Toch is extreme armoede vandaag de dag nog steeds dichterbij dan we denken. Voor het weeshuis hebben verschillende commissies van Veritas de handen ineen geslagen. Zo organiseerde de benefietcommissie het benefietconcert, organiseerde de goededoelencommissie van Stichting Lamento door het jaar heen verschillende activiteiten zoals een veiling, valentijnsactie en de wielrenwedstrijd en op 9 juni verkocht Project Roman kalenders. Een mooie samenwerking dus, mede mogelijk gemaakt door vele sponsoren (o.a. veel MKBs uit Utrecht). "

Er kan nog steeds geld worden gestort. Voor vragen over het project en algemene vragen naar kun je mailen naar projectromanveritas@gmail.com. Ook is het mogelijk voor mensen om direct te doneren naar NL91RABO00328036897 t.n.v. Stichting Lamento.