DUBstagram: De Victoria amazonica in de Oude Hortus

Instagram: @gjbenedictus

"Deze foto heb ik gemaakt op mijn werk, want ik ben publieksbegeleider bij het Universiteitsmuseum. Dat houdt in dat ik de rondleidingen geef in het museum en in de Oude Hortus, maar ook dat ik lesprogramma's voor kinderen organiseer. Van kleine basisschool kids tot de eerste- en tweedeklassers van de middelbare school. Dan komt er een klas op bezoek die ik in anderhalf uur tijd iets probeer te leren over wetenschap en onderzoek doen.

De Victoria amazonica is een bijzondere plant in onze Oude Hortus. Dat ie er dit jaar zo goed bij staat, is wel bijzonder: de afgelopen twee jaar waren de bladeren een stuk kleiner. Deze keer was het zelfs de eerste die bloeide in Nederland!

Verder is het natuurlijk heel vet dat een klein kind op zo'n blad zou kunnen gaan liggen zonder dat ie koppie onder gaat (maar dat mag natuurlijk niet in de hortus haha).

Op het onderste gedeelte van de foto is de onderkant van het blad te zien. De bladeren zijn zo sterk dat ze met gemak veertig kilo kunnen dragen. Door de compartimenten wordt het blad verstrerkt en het gewicht verdeeld, wat ook zorgt voor meer drijfvermogen."