Moslims en niet-moslims samen aan tafel tijdens iftar

De ramadan is een heilige maand voor moslims, waarbij ieder moslim tussen zonsopgang en zonsondergang vast. De eerste maaltijd na zonsondergang heet iftar. Door te vasten proberen moslims zich in te leven in mensen die het minder goed hebben. Maar het is ook bedoeld om lusten aan de kant te kunnen zetten, legt student Saadet Ozturk (18) uit. Saadet is naast haar studie penningmeester bij Studentenvereniging SV Legulas.

Multiculturele studentenvereniging
Saadet: "Omdat wij een multiculturele studentenvereniging zijn, hebben wij in onze achterban ook veel moslims. Toen we als vereniging gevraagd werden om mee te doen met twee iftar-ontmoetingen waren we meteen enthousiast. De iftar-ontmoeting is een avond tijdens de ramadan waarbij moslims en niet-moslims samen aan tafel gaan, met elkaar praten en een maaltijd delen. Een gezellig samenzijn, omdat wij geloven dat een ontmoeting, al is hij nog zo klein, ons kan veranderen. Het idee achter de avond is simpel. Een paar uur voordat de zon ondergaat – en het vasten verbroken mag worden – komen we bij elkaar. Iedereen neemt iets te eten mee om te delen met anderen. En zo hebben we verschillende mensen bijeengebracht om met elkaar kennis te maken en in dialoog te gaan.

"Behalve heel veel eten waren er verschillende activiteiten georganiseerd. Zo was er een ‘ramadan-voor-dummies-hoek’ waar je vragen kon stellen, je kon een henna-tatoeage laten zetten en voor de mensen die het avondgebed wilden verrichten was er een mini-moskee.

"Wat me deze twee avonden erg opviel, was dat we een goed gemixte groep hadden. De leeftijden liepen uiteen en we hebben kennis gemaakt met verschillende culturen. Het verbaasde me dat er zoveel verschillende mensen het initiatief hadden genomen om mee te doen. Zelf vind ik het nog wel een beetje eng om alleen naar een evenement te gaan waar ik niemand ken. Deze iftar- ontmoetingen hebben me enorm gemotiveerd om op zoek te gaan naar verschillende soorten evenementen om te netwerken en om een dialoog aan te gaan met onbekende mensen. Het besef dat al deze culturen en groepen mensen goed samengaan ,vind ik zo iets moois. Zo wil ik vaker initiatief nemen om mijn roze bubbel te verlaten en zo meer leuke mensen te leren kennen."

A post shared by DUB (@dubnieuws) on Jun 5, 2018 at 12:40am PDT