Een beter leven

Body: 

Masterstudent Emilie van Brummelen reisde vlak voor de jaarwisseling af naar Berlijn voor haar stage bij farmaceut Bayer. Wat telt bij een dergelijk bedrijf? De commercie of de patiënt?

Masterstudent Emilie van Brummelen reisde vlak voor de jaarwisseling af naar Berlijn voor haar stage bij farmaceut Bayer. Wat telt bij een dergelijk bedrijf? De commercie of de patiënt?

Science For A Better Life. Met dit motto word ik sinds de start van 2013 dagelijks geconfronteerd. Ik neem het de lezers niet kwalijk als er niet direct een belletje gaat rinkelen: het is de slogan van Bayer.

Ik zit in het laatste jaar van de master Farmacie en daarvoor moet ik een verplichte keuzestage doen. De vraag is hierbij niet óf je een stage gaat doen maar wel wáár. Ik heb gekozen voor Bayer Healthcare Pharma in Berlijn, waar ik in totaal 3 maanden werk en meeloop op de afdeling Regulatory Affairs.

De grote vraag van familie en vrienden is natuurlijk: ‘En, hoe bevalt het leven in Berlijn?’. Daar kan ik met plezier lang over uitwijden, maar (verrassing) dat ga ik nu niet doen. Aangezien ik hier in eerste instantie toch voor mijn stage gekomen ben, lijkt het me goed daarmee te beginnen. Want wat doe ik nu eigenlijk op die stage? (Deze vraag wordt me meestal ook wel gesteld maar staat duidelijk - en terecht - niet op nummer één.)

Ik zal jullie de compacte versie geven. Bayer Pharma is de farmaceutische bedrijfstak van Bayer. Bij het grote publiek beter bekend als de fabrikant van aspirine. Naast Bayer Pharma bestaan er nog verschillende andere bedrijfstakken, die onder meer producten als onkruidverdelgers ontwikkelen, maar daar sta ik redelijk ver vanaf.

Bij het motto Science for a Better Life  kun je je afvragen, of het betere leven dat wetenschap moet bevorderen, gaat om het leven van een patiënt of dat van het bedrijf. Deze vraag is de reden waarom ik een stage in de farmaceutische industrie wilde doen. Om een wat meer onderbouwd oordeel over dit vraagstuk te kunnen vormen, leek het me nuttig om eens wat inside information te vergaren.

De hele geneesmiddelenontwikkeling heeft een commerciële en een wetenschappelijke kant. Het doel is om zo snel mogelijk een marktvergunning te verkrijgen om enerzijds snel patiënten te bereiken en anderzijds snel tot verkoop over te kunnen gaan. De voortgang is vooral afhankelijk van de balans tussen de effectiviteit en veiligheid. Als er geen positieve balans is tussen de effectiviteit en de veiligheid van een potentieel nieuw middel, moet op een bepaald punt toch de ontwikkeling gestopt worden. Daarnaast moet er ook uitzicht zijn op voldoende vraag naar dit product, wat weer afhankelijk is van de beoogde indicatie en de markt.

‘Mijn’ afdeling Regulatory Affairs coördineert de productontwikkeling en houdt contact met de registratie autoriteiten. Ik kom zo in contact met alle fasen van de geneesmiddelontwikkeling en leer veel over de complexe organisatie hier omtrent, iets wat je in de collegebanken toch moeilijk kunt ervaren. Er is in een bedrijf als dit op zijn Duits gezegd immer etwas los. En dan heb ik het dus nog niet eens gehad over Berlijn zelf. Dat komt in mijn volgende column.

Volg ook rechtenstudent Anne Rietveld in Wales en Thijs Kuipers die promotieonderzoek doet in Florence

Facebook Twitter Whatsapp Mail