Botanische Tuinen in top drie Utrechtse uitjes

De 375 jaar oude Botanische Tuinen in De Uithof staan in de top drie Utrechtse uitjes. Een overzicht van universitaire prijzen in een nieuwe aflevering van Hiep Hiep Hoera.

Scriptieprijs voor thesis over windmolens
De afgestudeerde planologiestudent Rob van Dijk heeft de Deloitte Rob Slot Scriptieprijs 2013 gewonnen. Een twintigtal scripties was genomineerd voor de scriptieprijs. De scripties zijn beoordeeld op innovatie, creativiteit, wetenschappelijke kwaliteit en praktische toepasbaarheid. De thesisprijs is bedoeld voor de beste masterscriptie op het gebied van Publiek-Private Samenwerking (PPS) en Gebiedsontwikkeling.

De jury vindt de praktische toepasbaarheid van Van Dijk’s scriptie erg sterk. De afgestudeerd planoloog presenteert in zijn onderzoek een kwalitatief en integraal regioplan dat sanering van bestaande windmolens en de realisatie van nieuwe windmolenparken mogelijk maakt.

Utrechtse studente wint studentenprijs geneeskunde

Shoko Vos, masterstudente aan het Universitair Medisch Centrum Utrecht, heeft de Professor Chris Gips Studentenprijs in de wacht gesleept. Deze studentenprijs wordt dit jaar voor de zesde keer uitgereikt. De prijs is bedoeld voor de wetenschappelijk meest getalenteerde student geneeskunde van Nederland.

Shoko Vos heeft de nationale prijs gewonnen voor haar onderzoek in Baltimore (Verenigde Staten) over microRibonucleïnezuren (miRNAs) in erfelijke borstkanker.

Departement Rechtsgeleerdheid heeft een nieuw hoofd
Ton Hol neemt per 1 september het stokje over van Ige Dekker als hoofd van het departement Rechtsgeleerdheid.

Ton Hol is hoogleraar Rechtstheorie en Encyclopedie van het recht. Verder is hij directeur van het Montaigne Centrum voor Rechtspleging en Conflictoplossing. Binnen de master Legal Research is de hoogleraar programmacoördinator. In zijn werk als onderwijzer en onderzoeker legt hij de nadruk op vraagstukken over rechtspraak en rechtspleging.

Botanische Tuinen in de top drie Utrechtse uitjes
Botanische Tuinen is in de top drie van tien genomineerde uitjes beland. De prijs voor ‘Het leukste uitje van de provincie Utrecht’ is georganiseerd door de ANWB. De winnaar is het Militaire Luchtvaart Museum.

Ellen Gerrits benoemd tot bijzonder hoogleraar
Ellen Gerrits is benoemd tot bijzonder hoogleraar Logopediewetenschap aan de faculteit Geesteswetenschappen. De leerstoel is voor een periode van vijf jaar en gaat in per 1 september. Op dit moment is ze lector Logopedie bij Hogeschool Utrecht.

Gerrits doet onderzoek naar de professionalisering van de logopedie, met name bij spraak- en taalstoornissen. De resultaten worden gebruikt voor het verbeteren van de kwaliteit van de logopedie en die van de zorg aan cliënten en patiënten.

Google-afstudeerprijs naar onderzoek crowdsourcing
Frederik Mijnhardt is de winnaar van de Internet Impact Afstudeerprijs 2014. Zijn masterscriptie gaat over crowdsourcing. Mijnhardt, voormalig masterstudent aan de Universiteit Utrecht, onderzocht in hoeverre het uitbesteden van werk via internet (crowdsourcing) een alternatief is voor het in dienst nemen van werknemers of traditioneel uitbesteden (outsourcing). Frederik ontvangt met het winnen van de prijs een bedrag van 5000 euro.

Google Nederland stelt deze afstudeerprijs dit jaar voor het eerst beschikbaar om onderzoek naar de economische effecten en mogelijkheden van internet te bevorderen.

Hoogleraar Jan van Leeuwen valt in de prijzen
Jan van Leeuwen, hoogleraar Informatica van de Universiteit Utrecht, ontvangt de ACM Distinguished Service Award 2013. Van Leeuwen is de eerste Nederland die deze prijs wint. Hij krijgt de prijs als erkenning voor zijn jarenlange bijdrage aan de ontwikkeling van de informatica en als redacteur van Lecture Notes in Computer Science.

Hoogleraar Sociaal Recht krijgt eredoctoraat
Hoogleraar Sociaal Recht Frans Pennings is benoemd tot eredoctor door de Universiteit van Göteborg in Zweden. Pennings schreef vele artikelen en boeken over internationaal en Europees arbeidsrecht en sociale zekerheidsrecht en is ook redacteur van het peer-reviewed European Journal of Social Security.