Chemicus viert award met bierfeestje

Bij de Universiteit Utrecht zijn genoeg redenen voor een feestje. Prijzen, benoemingen en schouderklopjes. DUB verzamelt ze, zet ze bij elkaar in het zonnetje en roept: Hiep hiep … Hoera!

Sjoerd Verduyn LunelVooral slecht nieuws kwam de laatste maanden uit de hoek van de bètawetenschappen. Bezuinigingen en profileren. Vorige week nog trok de Sterrenkunde alle aandacht met hun vertrek uit Utrecht. Er is nu eindelijk ook goed nieuws te melden.De bètafaculteit verheugt zich op de komst van hoogleraar Sjoerd Verduyn Lunel in de zomer van 2013. Verduyn Lunel is een echte topper. De Leidse decaan van Sciences heeft een internationale reputatie, was Academieonderzoeker bij de Uva en de VU en wist tevens een Pionierssubsidie van het NWO in de wacht te slepen. In Utrecht gaat hij de Life Sciences aanpakken en zijn onderzoek in de wiskunde op de leerstoel Toegepaste Analyse uitbouwen. Driedubbel hoera voor de bètafaculteit!

Koen Docter krijgt de Vliegenthart scriptieprijsNiet alleen juichen we voor de wetenschappers, ook studenten zorgden voor heuglijk nieuws. Koen Docter, afgestudeerd bij de researchmaster Human Geography and Planning, kreeg tijdens de Universiteitsdag op 31 maart de Vliegenthart Scriptieprijs 2011. Zijn scriptieCruel murderers, dangerous fanatics or exotic strangers: The representation of Muslims and Islam in the French and Dutch press in the late nineteenth century’ is volgens de jury in een vlotte en boeiende journalistieke stijl geschreven en voorzien van ‘prachtige illustraties en informatieve tekstboxen’. Docter won met zijn scriptie 2000 euro. De jury vond dat Docters scriptie in originaliteit en actualiteit uitsteeg boven de andere acht genomineerden. Gefeliciteerd, Koen!

Koen van Vliet ontvangt de scriptieprijs van het Bilsen FondsNog een student viel in de prijzen. Koen van Vliet won de scriptieprijs 2011 van het Bilsen Fonds voor Cultuurmanagement van de Universiteit Antwerpen. De masterstudent Kunstbeleid en –management schreef zijn scriptie over ‘Crowdfunding: Waarom doen we mee? Een onderzoek naar de motivatie van donateurs die participeren in culturele projecten op crowdfunding platforms’. Er bestaan al verschillende studies over crowdfunding, maar de Utrechtse Koen richtte zich als eerste op motivatie van donateurs. Volgens de jury presenteerde hij boeiende en vernieuwende ideeën die volgens hen een meerwaarde hebben voor de cultuurpraktijk. Het Bilsen Fonds voor Cultuurmanagement reikt elk jaar een prijs uit. Koen won met zijn scriptie 2500 euro. Hiep hiep hoera!

Een groot applaus en een diepe buiging is er ook voor Johan Weijers , die de NWO-Vening Meinesz prijs in ontvangst mocht nemen. De afdeling Aard- en Levenswetenschappen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) geeft de prijs om de twee jaar aan de meest veelbelovende, pas gepromoveerde aardwetenschapper. Weijers werkt bij de Universiteit Utrecht, Organische Geochemie. Voor zijn promotie onderzocht Weijers  een specifieke klasse van vetachtige stoffen, zogenaamde lipiden, die te vinden zijn aan afzettingen bij de kust. Zijn belangrijkste ontdekking is dat deze lipiden in subtiele variaties voorkomen, waardoor hij zowel de luchttemperatuur als de regenval van Afrika van de afgelopen 25.000 jaar kon reconstrueren. Zijn onderzoek trekt ook de aandacht in het buitenland. De beoordelingscommissie heeft grote verwachtingen voor de toekomst van de aardwetenschapper. Naast de prijs ontving Weijers ook een geldbedrag van 10.000 euro. Gefeliciteerd, Johan!

Hoe krijg je internationale wetenschappelijke erkenning? Toppublicaties spelen zeker een rol, een eredoctoraat is mooi, maar ook een bijzondere aard van erkenning is het krijgen van een internationale award. Het overkomt Bert Weckhuysen, hoogleraar anorganische chemie en katalyse. Hij mag in juli tijdens het 15e International Congress on Catalysis in München de 2012 IACS International Catalysis Award in ontvangst nemen. De award en een geldprijs van 5000 dollar wordt om de vier jaar uitgereikt aan een onderzoeker die een belangrijke bijdrage geleverd heeft op het gebied van de ‘katalyse’. “Katalysatoren zijn stoffen die chemische reacties versnellen”, legt Weckhuysen uit. “In het geval van heterogene katalysatoren gaat het om vaste materialen, die je onder andere kunt terug vinden in een auto om uitlaatgassen te reinigen.” Bert WeckhuysenWeckhuysen heeft het winnen van de prijs ‘zeker’ gevierd met een klein feestje. “Het feestje hebben we onlangs gehad op de vakgroep. Er waren zestien verschillende soorten Belgisch bier; met drie echte Trappistbieren: Westmalle, Chimay en Orval. Ik ben een Belg en had blijkbaar al jaren geleden in een onbewaakt moment een Belgische bierborrel beloofd aan mijn medewerkers. Elke keer werd ik daar fijntjes aan herinnerd en het was zelfs al een populaire vraag geworden op de jaarlijkse ‘Long Island Iced Tea’ borrel van de medewerkers: ‘Wanneer was de Belgische bierborrel van Bert?’. De toekenning van deze onderzoeksprijs was een mooie gelegenheid om deze vraag vanaf nu anders te laten beantwoorden.” Toch was dat niet de enige reden van Weckhuysen om zijn mensen te fêteren. “Ook al is de onderzoeksprijs aan mij toegekend, hij behoort ook aan al m’n medewerkers toe. Het zijn immers zij die het grootste deel van het onderzoekswerk verzetten”. Hij weet nog niet wat hij gaat doen met het ontvangen prijzengeld. “Daar ga ik de volgende weken tijdens mijn wetenschappelijke sabbatical een rustig over nadenken”. Momenteel zit de onderzoeker aan de Stanford University in Californië om inspiratie op te doen welke nieuwe onderzoeksrichtingen hij met zijn groep wil uitbouwen in de komende vijf tot tien jaar. “In de wetenschap is het altijd belangrijk om nieuwe wegen te bewandelen”. DUB wenst hem een bedachtzame tijd toe in de Verenigde Staten en zal in juli nogmaals roepen: Hiep hiep … Hoera!