'Geheime zoekmachine’ van UU wint prijs bestuursrecht

De Utrechtse jurist Rolf Ortlep wordt vanwege zijn parate kennis wel de geheime zoekmachine genoemd. Hij wint de VAR-prijs. Gehandicapte studente Laura heeft haar rijbewijs gehaald en Danae van Weisenbruch heeft de beste Nederlands- Italiaanse businesscase uitgewerkt.

Geheime Utrechtse zoekmachine wint prijs bestuursrecht
De Utrechtse jurist Rolf Ortlep wordt wel de geheime Utrechtse zoekmachine genoemd die zijn brede kennis van Nederlands recht en EU-recht met elkaar weet te combineren. Op 24 mei kreeg hij te horen tijdens de jaarvergadering van de Vereniging voor bestuursrecht (VAR) dat hij zich de komende vier jaar de meest innovatieve en waardevolle onderzoeker op het gebied van bestuursrecht mag noemen. Hij kreeg deze VAR-prijs vanwege zijn zichtbaarheid naar buiten en kennis in de breedte. Vooral zijn proefschrift De aantasting van stabiele bestuursrechtelijke rechtsvaststellingen in het licht van het Unierecht gooide hoge ogen bij de jury.

Gehandicapte Laura haalt rijbewijs
Niet lang geleden publiceerde DUB een interview met de studente Laura die literatuurwetenschappen studeert. Ze woont op kamers en is lid van een studievereniging. Het grote verschil met andere studenten is dat zij gehandicapt is en zich moet voortbewegen in een rolstoel. Vandaar dat dit Facebook bericht ons opviel. Laura heeft haar rijbewijs gehaald en kan zich nu ook voortbewegen in een auto. Hiep hiep hoera.

Utrechtse studente maakte beste Italiaans business model
Danae van Weisenbruch studeert aan de Utrecht University School of Economics en deed mee aan de Dutch Italian Business Challenge (DIBC) dat georganiseerd werd door de Nederlandse ambassade in Rome. Zij deed dat boven verwachting goed en sleepte met haar team de eerste prijs in de wacht. Deze challenge is een initiatief van de Utrechtse hoogleraar Peter-Jan Engelen en bedoeld om studenten een real life business case voor de Italiaanse markt uit te werken. Er deden meer dan 50 studenten mee uit zowel Nederland als Italië. Danae en haar team werkte een nieuw distributiekanaal voor TNT Post voor de Italiaanse markt uit. Ze ontving de prijs, een iPod Nano en een vliegreis binnen Europa, uit handen van de ambassadeur.

Jan van Tartwijk krijgt geld voor meten effect LeerKRACHT
Jan van Tartwijk, hoogleraar Toegepaste Onderwijskunde, krijgt van het Nationaal Regieorgaan Onderwijskunde (NRO) ruim baan om de effecten van de LeerKracht-methode in de praktijk te toetsen. De LeerKracht-methode stelt scholen in staat zelf de kwaliteit van hun onderwijs te verbeteren waarbij de leerkracht centraal staat. Van Tartwijk mag nu meten in hoeverre de methode daadwerkelijk een verbetering van leerlingresultaten en cultuurverandering is. Het is door de NRO uit ruim 200 inzendingen als het beste beoordeeld.

Ruim 6 miljoen voor onderzoek naar Europees burgerschap
Hoe ervaren Europese burgers beperkingen als het gaat hun rechten en plichten als EU-bewoner? En hoe kijken ze aan tegen hun Europees burgerschap in vergelijking met hun nationale identiteit. Dat is één van de kernvragen van een onderzoek dat UU wetenschappers van Sociale Wetenschappen, Rebo en Geesteswetenschappen in 25 landen gaan opzetten. Sybe de Vries en Frans van Waarden zijn de coördinatoren van dit vierjarig onderzoek. Zij krijgen hiervoor 6,5 miljoen euro van de Europese Unie in het kader van het 7de kaderprogramma. De titel van het onderzoeksprogramma is All Rights Reserved? Barriers towards EUropean CITIZENship.’(bEUcitizen)’. De onderzoekers hebben met elkaar gemeen dat ze voor het University College werken of hebben gewerkt. De verwachting van het UCU is dan ook dat UCU-studenten een bijdrage kunnen leveren.

Toppublicaties over de ijstijd
Wetenschappers horen te publiceren en het liefst in toptijdschriften. Zeer regelmatig lukt dat ook. De ene groep scoort beter dan de ander. Extra opvallend is hoe vaak artikelen van Utrechtse wetenschappers die te maken hebben met de ijstijd, klimaatafkoeling en de poolgebieden het de laatste tijd schoppen tot zo’n publicatie in een gerenommeerd wetenschappelijk tijdschrift. Deze week kregen we eerst te horen dat er steeds meer smeltwater de zee in stroomt van Groenland, een publicatie van promovendus Jan van Angelen. Een dag later komt het persbericht dat het losbreken van Australië de klimaatafkoeling van Antartica veroorzaakte. Begin mei publiceerde Faezez Nick eveneens over de Groenlandse ijsstroming en dat artikel stond in Nature.

Jonge chemici geselecteerd voor ontmoeting Nobelprijswinnaars
Evelien van Schrojenstein Lantman, PhD student, Gonzalo Prieto, postdoctoral fellow en Javier Ruiz Martinez, postdoctoral fellow and Veni-winnaar zijn uitverkoren om in juni 5 dagen op te trekken met alle Nobelprijswinnaars van wetenschappelijke disciplines in het Duitse Lindau. Zij werken allen bij de onderzoeksgroep Inorganic Chemistry and Catalysis in Utrecht. Voor de ontmoeting zijn 550 jonge wetenschappers vanuit de hele wereld geselecteerd. Evelien en Gonzalo zijn voorgedragen door de KNAW, Javier door de Spaanse equivalent. Dit gebeurde op grond van hun cv, waarin een recente publicatie in Nature zeker een rol gespeeld zal hebben.

UB gaat voor Rietveldprijs
De UB aan de Drift is één van de 8 Utrechtse gebouwen die is genomineerd voor de Rietveldprijs. De Rietveldprijs wordt dit jaar voor de twaalfde keer uitgereikt aan het meest bijzondere Utrechtse gebouw. Op zondag 23 juni krijgen de architecten van de geselecteerde projecten de kans om hun project nader toe te lichten aan jury en publiek. Daarna vindt er een discussie plaats onder leiding van de voorzitter van de Stichting Rietveldprijs Pieter Hooimeijer. Aan het einde van de middag maakt de jury van de Rietveldprijs 2013 de genomineerden bekend. De bekendmaking van de winnaar vindt in het najaar plaats.