Heineken Young Scientists Award voor onderzoek naar geweld

Bij de Universiteit Utrecht zijn genoeg redenen voor een feestje. Prijzen, benoemingen en schouderklopjes. DUB verzamelt ze, zet ze bij elkaar in het zonnetje en roept: Hiep hiep … Hoera!

Sociologisch KNAW-feestje
Een feestje bij de sociologen. Historicus en socioloog Uğur Ümit Üngör heeft voor zijn onderzoek naar massaal geweld, nationalisme en staatsvorming de Heineken Young Scientists in ontvangst mogen nemen. Het is niet voor het eerst dat Üngör in de prijzen valt. Ook met zijn promotieonderzoek naar de vorming van de Turkse natiestaat in de periode van 1913 – 1950, een politiek gevoelig onderwerp, ontving hij lovende woorden van de jury. De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) heeft naast Üngör nog vier wetenschappers geselecteerd, die op 27 september a.s. de Heineken Young Scientists Awards in ontvangst mogen nemen. Ieder krijgen zij 10.000 euro en een, speciaal voor de prijs ontworpen, kunstobject. Het is de tweede keer dat deze tweejaarlijkse prijs wordt uitgereikt. Hiep hiep voor Uğur Ümit Üngör!

UU’er gaat op Londens avontuur
De onderzoeksmasterstudente Nederlandse Literatuur, Renée van Baalen vertrekt naar Londen. Van het Prins Bernhard Cultuurfonds heeft de jonge UU’er een Cultuurfondsbeurs gekregen om komend academiejaar aan het University College in Londen een masterprogramma Digital Humanities te gaan volgen. Momenteel is Van Baalen nog druk bezig met haar onderzoeksmasterscriptie.

Awardgala met blije studentbestuurders
In de mooie ceremoniezaal van het USC werden op vrijdagavond 29 juni de Awards uitgereikt aan de beste studentenbestuurders van het afgelopen jaar. In de categorie van de ‘Beste studentbestuurder van het jaar studieverenigingen’ mocht Arthur van Lohuijzen van Perikles de award in ontvangst nemen voor zijn tomeloze inzet. Rob Pijnappel van Histos kreeg de award als beste studentbestuurder omdat zijn financiële beleid de zeilvereniging redde. Beste studentvereniging werden Drift ’66 en Utrechtse Geologen Vereniging (UGV) omdat zij dit jaar zijn gefuseerd tot de Utrechtse Aardwetenschappen Vereniging (UAV).
Maar liefst zeven genomineerden waren er als ‘Beste Medezeggenschapper van het jaar’ Bij de studenten ging de prijs naar Boris Peltenburg van de faculteitsraad van Geneeskunde, bij de personeelsgeleding was Thijs de Beus van de faculteitsraad van Geesteswetenschappen de gelukkige. Hij mailde literatuur rond om de medezeggenschap van zijn faculteit op een hoger plan te tillen. De beste Medezeggenschapsraad van afgelopen jaar was die van Sociale Wetenschappen die vooral opvielen doordat ze vele eigen extra projecten ontplooiden. Last but not least ging Sven Teurlincx er vandoor met de Ruben Spelier Oeuvre prijs wegens jarenlange enthousiaste inzet voor de studentgemeenschap van de faculteit Bèta.

Groot bedrag voor Healty Lifestyle Solutions
Joel Anderson (departement Wijsbegeerte) heeft van Technologiestichting STW 500.000 euro subsidie gekregen voor het ‘Healthy Lifestyle Solutions’ programma. Het vier jaar durende project van Anderson heeft als doel, effectieve en ethisch verantwoorde software-applicaties te ontwikkelen voor particulieren om hun eigen gedrag ten aanzien van de gezondheid te verbeteren. Anderson doet dit in samenwerking met Philips Research en het NWO.

Oranje Fonds beloont studenten
Wie nog steeds denkt dat studenten alleen maar bezig zijn met in de kroeg hangen en studeren heeft het mis. Stichting Move, opgezet door studenten, is door het Oranje Fonds geselecteerd voor de derde editie van het Oranje Fonds Groeiprogramma. Stichting Move ontvangt hiervoor drie keer 50.000 euro en zal 3,5 jaar lang een intensief coachingprogramma volgen om kwalitatief beter te worden en te groeien. De studenten van Stichting Move, met een Utrechtse afdeling, werken aan betere en mooiere wijken samen met jongeren uit de omgeving. Muurtekeningen, het plaatsen van bankjes of een nieuw jeugdhonk zijn enkele voorbeelden die de studenten samen met de jongeren hebben gerealiseerd.

14 Utrechtse Vidi's
Van 94 onderzoekers die deze week te horen kregen dat ze Vidi-beurs krijgen, komen er 14 uit Utrecht. De onderzoekers ontvangen 800.000 euro waarmee ze hun onderzoek vijf jaar kunnen voortzetten. Vidi is gericht op excellente onderzoekers die na het promoveren al een aantal jaren succesvol onderzoek hebben verricht. De wetenschappers behoren tot de beste tien à twintig procent van hun vakgebied.

Utrechtse onderzoekers over de grens
Vele jonge onderzoekers doen graag onderzoekservaring op aan een internationaal vooraanstaand instituut in het buitenland. Voor twee jonge Utrechtse onderzoekers Bart Crielaard en Maarten van de Meent is het zover.De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan 19 veelbelovende onderzoekers financiering uit het programma Rubicon toegekend. Dit programma geeft jonge onderzoekers de kans om naar het buitenland te vertrekken voor onderzoekservaring. Crielaard gaat voor 22 maanden naar de Cornell University in de Verenigde Staten voor een onderzoek naar de problemen in de aanmaak van bloed. Van de Meent vertrekt naar Groot-Brittannië, University of Southampton, voor 24 maanden. Hij zal onderzoek doen naar de baan van zwaartekrachtsgolven.

Nieuwe vice-decaan Sociale Wetenschappen
Een feestje bij de faculteit Sociale Wetenschappen. Daar mogen ze vanaf 1 september Susan te Pas verwelkomen als nieuwe vice-decaan. Te Pas wordt verantwoordelijk voor de Undergraduate School of Social and Behavioural Sciences. Tot deze afdeling behoren alle bacheloropleidingen. Theo Wubbels die eerst deze portefeuille had, wordt nu vice-decaan van de Graduate School of Social and Behavioural Sciences, de positie die de nieuwe decaan Werner Raub eerst bekleedde. Wubbels is ook voorgedragen om per 1 augustus lid van de Raad van Toezicht te worden van Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Utrecht, NUOVO.