Libris Geschiedenis Prijs voor UU-project

Dik van der Meulen heeft zondag de Libris Geschiedenis Prijs gekregen voor zijn biografie over Koning Willem III. Het betreft het derde deel van de koningsbiografieën die op initiatief van de Universiteit Utrecht tot stand kwamen.

Eind vorig jaar nam Koning Willem-Alexander de biografieën van Koning Willem I, Willem II en Willem III in ontvangst. De boeken werden geschreven op initiatief van de Universiteit Utrecht en het Prins Bernard Cultuurfonds. De viering van 200 jaar monarchie vormde de aanleiding van het project.

De Utrechtse historicus Jeroen Koch, auteur van de biografie van Willem I, vertelde eerder op DUB hoe onontgonnen archieven werden opengesteld voor de drie auteurs. Koch werd zelf genomineerd voor de Prinsjesboekenprijs voor het beste politieke boek.

In een uitzending van het radioprogramma OVT werd Dik van der Meulen, voor het project tijdelijk aan de UU verbonden, zondag uitgeroepen tot winnaar van de Libris Geschiedenis Prijs. De jury noemt zijn biografie van Willem III een “meeslepend geschreven” boek. “Het laat nieuw licht schijnen op het leven van een man die half verguisd en half vergeten was”, aldus juryvoorzitter Heleen Dupuis.

De Libris Geschiedenisprijs bekroont historische boeken die een algemeen publiek aanspreken. De prijs is een initiatief van het Historisch Nieuwsblad, Libris, en de Volkskrant en bestaat uit een geldbedrag van 20.000 euro. Vorig jaar werd de prijs gewonnen door de Utrechtse historicus Martin Bossebroek. Hij schreef het boek ‘De Boerenoorlog’.