Opnieuw miljoenen uit Europa voor de UU

Bij de Universiteit Utrecht zijn genoeg redenen voor een feestje. Prijzen, benoemingen en schouderklopjes. DUB verzamelt ze, zet ze bij elkaar in het zonnetje en roept: Hiep hiep … Hoera!

Opnieuw Europese subsidies
Europa, Europa… Daar moet het geld in de toekomst vandaan komen. En inderdaad, Utrecht timmert goed aan de weg als het gaat om de prestigieuze ERC-grants. Het zijn vaak miljoensubsidies voor goed scorende onderzoekers die 1,5 tot 3,5 miljoen euro kunnen opstrijken. Deze maand is de geofysicus Jeannot TrampertJeannot Trampert een van de gelukkigen. Hij ontving een subsidie van 3,5 miljoen euro voor het bestuderen van de relatie tussen aardmantelprocessen en de geofysische en geochemische gevolgen van deze processen aan het aardoppervlak.

Daarnaast krijgt ook neurowetenschapper Nick Ramsey een ERC Grant van 2,5 miljoen euro. Hij wil onderzoeken of het mogelijk is om bij ernstig verlamde personen ingebeelde spraak en gebarentaal te decoderen met behulp van elektroden op de hersenen. Doel hiervan is om deze personen weer te laten communiceren via een (spraak)computer. Eerder noemden we al de bioloog Pankaj Dhonukshe, de taalwetenschapper Rick Nouwen, historicus Ewout Frankema en afgelopen maand chemicus Bert Weckhuyzen.

Valorisatieprijs
Natuurkundige Ernst Jan Vesseur kreeg van onderzoeksorganisatie FOM de Valorisatiehoofdstukprijs 2012 toegekend. Hij kreeg deze prijs voor een hoofdstuk in zijn proefschrift waarin hij op een heldere manier de toepassingen van optische nano-antennes beschrijft. De grootste toepassing van zijn promotieonderzoek is overgedragen aan een bedrijf, een ander deel heeft geleid tot een patentaanvraag. Aan het eerbetoon is een geldbedrag van 5000 euro verbonden.

Meest geciteerd
De Utrechtse hoogleraren deeltjesfysica Raimond Snellings (plaats 7) en Thomas Peitzmann (plaats 10) behoren tot de tien best geciteerde wetenschappers in Nederland. Dit blijkt uit een analyse die het Centrum voor Wetenschaps- en Techniekstudies (CWTS) uitvoerde op verzoek van de Volkskrant.

Honorair conservator Rijksmuseum
Maarten Prak, hoogleraar economische en sociale geschiedenis, wordt honorair conservator geschiedenis bij het Rijksmuseum. Prak mag gevraagd en ongevraagd het museum adviseren, bijvoorbeeld bij aanwinsten, tentoonstellingen, congressen en algemeen beleid. Met deze benoeming wil het museum zijn binding met de academische wereld verder versterken en de eigen historisch-wetenschappelijke basis vergroten.

De Utrechtse Ster
Innovatieprijs "De Utrechtse Ster". Om eerlijk te zijn had de DUB-redactie nog nooit van gehoord van deze door onder meer de Sterrenwacht en Kamer van Koophandel geïnitieerde prijs. Maar laat dat de pret niet drukken. We feliciteren het farmaceutische bedrijf Cristal Delivery BV, een spin-off van de afdeling Biofarma & Farmaceutische Technologie van de Universiteit Utrecht, met het winnen van de innovatieprijs. Cristal Delivery ontwikkelt met innovatieve nanotechnologie geneesmiddelen voor een betere ziektebehandeling.

Debattoernooi Londen
Het Roosevelt Academy Team A (bestaande uit Bas Tönissen en Bionda Merckens) won afgelopen maand het ‘SOAS’ debattoernooi in Londen voor ‘non-native English speakers’. Dit toernooi van the School for Oriental and African Studies (SOAS) is een van grootste Engelstalige debattoernooien van 2012. Binnenkort proberen ze het nog eens: bij de UCU Open in Utrecht en in Cork.

Beste controller
Annette Fijn van Draat, nog maar een half jaar in dienst als bedrijfsmanager van de directie Onderwijs en Opleidingen (dOO) van het UMC Utrecht, heeft de Public Control Talent Award 2012 gewonnen. De award is een nieuw initiatief van de Vrije Universiteit en van PricewaterhouseCoopers om controllers aan te moedigen die op bijzondere wijze hun vak in een maatschappelijk relevante context of organisatie uitoefenen.

Beste leermeester
Bij het UMC Utrecht kon de vlag meerdere keren uit. Zo is ouderenarts Paul Jansen de beste leermeester van Nederland. De klinisch geriater heeft de jaarlijkse prijs gewonnen van twee verenigingen voor artsen in opleiding. Die vinden Jansen een betrokken opleider met oog voor de persoonlijke situatie van zijn leerlingen. Jansen krijgt een bronzen beeld en mag 7000 euro besteden aan het verbeteren de opleiding Geriatrie in Utrecht.

Beste ziekenhuis 2.0
Het ziekenhuis als geheel mag zich komend jaar ‘Beste ziekenhuis 2.0’ noemen. Een onderzoek in opdracht van Zorgmarkt wees uit dat de Utrechters het meest uitgebreid gebruik maken van Twitter, Facebook en Linkedin. Gekeken is naar de interactie tussen zorgvragers en zorgverleners.

Nominatie Hersenbokaal
Het UMC Utrecht is ook nog eens  één van de vijf genomineerden voor de Hersenbokaal 2012. De prijs is een initiatief van de Hersenstichting en wordt toegekend aan werkgevers die een personeelslid met een hersenaandoening ondersteunen. Het gaat om klinisch geneticus Jasper van der Smagt. De arts kan zijn linkerarm niet meer goed gebruiken sinds een herseninfarct en dat levert problemen op wanneer hij kinderen moet onderzoeken. Door hulp van collega's heeft de arts toch zijn werk weer kunnen oppakken. Bij de prijs hoort een geldbedrag van 5000 euro.

Young Scientist Award
Rechtenalumna Renée Fennis heeft de Piet Gilhuis scriptieprijs 2012 gewonnen met haar masterscriptie over de aanpak van grondwaterverontreiniging binnen de in Nederland en Europa erkende milieurechtelijke beginselen. "De scriptie is helder van opbouw, goed geschreven en getuigt van een heldere geest en een groot analytisch vermogen", oordeelt de jury.