Team oud-UU student Robin Niessink wint Sustainability Challenge 2014

Het winnende team (rechts: Robin Niessink)

Alumnus Robin Niessink won samen met de rest van het CircuLiander team de Sustainability Challenge van dit jaar. Deze prijs werd hen op vrijdag 28 november, tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Grand Hotel Karel V, uitgereikt door een vakjury.

Eerder verscheen al een bericht over deze challenge, waarbij (oud) studenten worden uitgedaagd om duurzame oplossingen en ideeën te vinden voor topbedrijven. Robin Niessink en zijn team waren toen door naar de halve finale. Het idee: een plug ’n play cablebox waar dode netwerkkabels, die nu in de grond blijven liggen, gerecycled kunnen worden. Liander doet hier zijn voordeel mee, omdat het kabels op een andere locatie kan hergebruiken en schadelijke stoffen als lood en koper kan terugwinnen.

Wethouder en juryvoorzitter Lot van Hooijdonk sprak als volgt over de oplossing van de studenten: “Alle ideeën zijn uitvoerbaar, maar de oplossing van Liander gaf het beste antwoord op de vraag én heeft een grote impact op duurzame business.” Liander zelf was ook erg te spreken over het concept. “Het is een verassende out-of-the-boxoplossing die op alle vlakken winst oplevert. We zetten de uitvoering meteen in gang.” Aldus Dominique Hermans, innovatiemanager van het bedrijf.

Het team won voor ieder lid een Fair Phone, roem en de realisatie van het door hun bedachte concept.

De Sustainability Challenge is een initiatief van SustainableMotion en vond dit jaar voor de tweede keer plaats. Aan de challenge deden maar liefst 30 (oud)studenten van de Universiteit Utrecht mee. Dit is een groot deel van de in totaal 100 deelnemers. Daarnaast zaten in alle finaleteams één of meerdere (oud)studenten van de UU. Volgend jaar zal opnieuw een Sustainability Challenge plaatsvinden.