‘Universiteit mag wel wat moeilijker’

Maarten v Rossem

Emeritus hoogleraar Maarten van Rossem kijkt met plezier terug op zijn universitaire jaren. “Hier heb je veel vrijheid en word je niet een keurslijf geduwd.” Een interview met Van Rossem staat op het nieuwe UUTube dat op vijf plekken te zien is.

Twee jaar geleden al nam Maarten van Rossem gedwongen afscheid van de universiteit. Hij had graag langer doorgewerkt. Toch is hij nog altijd een graag geziene gast, zoals bleek tijdens de culturele zondag op 17 april. Vandaar dat Henny Ram van het Facilitair Service Centrum in zijn filmverslag van de culturele zondag nog een speciaal interview met Van Rossem heeft opgenomen. Daarin feliciteert hij de universiteit met de 375 jaar, bejubelt de vrijheid die je er hebt als medewerker, vindt het onzin dat ze Trans 1 nu Ruppert gebouw noemen en bezint zich op het bestaan van de universiteit over 375 jaar. Zelf heeft Van Rossem het idee dat het wel wat moeilijker mag. “Het systeem is zo ingericht dat de studenten die de kantjes ervan af lopen en nauwelijks geïnteresseerd zijn in een academische studie er toch doorheen rollen.”

Het portret van Van Rossem maakt deel uit van een filmverslag van de culturele zondag. Het hele verslag is te zien op de lustrumwebsite. Daarnaast zijn op vijf plekken in De Uithof en in de binnenstad beeldschermen van UUTube geplaatst met filmimpressies en agendanieuws. Het gaat onder meer om de Lustrumlounges op De Uithof en het Janskerkhof

RA

Tags: lustrum