Een muzikaal mozaïek van de eeuwige student

Feesten, studeren, drinken, ontdekken, fascineren. Het zijn allemaal kenmerken van de eeuwige student. In de concertroute De Cursus van de Eeuwige Student komen al die facetten aan de orde en worden op locatie in de stad en in De Uithof verbeeld door 11 Utrechtse muziekgezelschappen.

Een enorme groep mensen heeft zich deze maandagavond schijnbaar kriskras in een veel te kleine zaal van cultuurcentrum Parnassos gepropt. Voor de groep staat een wildharige grijze man te zwaaien en bovenal hoor je een heleboel herrie. Flarden van Beethovens 5e vliegen voorbij (ta-ta-ta-daaaa, ta-ta-ta-daaa), en even later klinkt Beethoven 9 ‘Alle Menschen werden Brüder’ door de ruimte, zij het in een iets verwrongen versie. Plots wordt al dit muzikale geweld onderbroken door een lollige versie van het Nederlandse volkslied, begeleid door vier luid tingelende ijscobellen. Vanavond repeteert het USConcert aan het satirische werk ‘The 9 symphonies of Beethoven for orchestra and ice-cream bell’, componeerd door (Beethoven’s leerling) Louis Andriessen. Een parodie op de relatie tussen leraar en leerling, eeuwige universiteit en eeuwige student. De repetitie staat in het teken van een bijzondere concertroute 'De Cursus van de Eeuwige student' die op 22 mei in het kader van het lustrum van de universiteit zal plaatsvinden. Drie routes, tien universitaire panden, 450 muzikale en creatieve studenten vormen de ingrediënten voor een zoektocht van de eeuwige student door de eeuwen heen, gedreven door het verlangen om te weten, de wil om te begrijpen, op zoek naar kennis, inzicht, plezier, geluk, zichzelf. Het Kosmu (Koordinerend Orgaan Studenten Muziekgezelschappen) heeft het initiatief genomen voor dit bijzondere project om de 11 studenten-muziekgezelschappen die Utrecht rijk is, te verenigen.

Kees van der Zwaard is artistiek leider van de concertroute. Hij koos als thema de eeuwige student. “Het leven van elke (eeuwige) student kent veel facetten en kleuren, zo kan ik de uiterst verschillende muziekgezelschappen die het Kosmu rijk is met elkaar te verbinden.” Het was voor hem een ingewikkelde puzzel om alles in een coherent verhaal te gieten. Per locatie, per muziekgezelschap krijgt de eeuwige student een andere rol toebedeeld. Feesten, studeren, drinken, ontdekken, fascineren: het komt allemaal voorbij. Van der Zwaard: “Het is een mozaïek van het studentenleven, elk steentje [elk muziekgezelschap] heeft haar eigen kleur.” Elk optreden wordt omlijst met een theatraal gedeelte, waardoor geschiedenis, architectuur, muziek en verhaallijn als vanzelf in elkaar grijpen.

Een mooi voorbeeld is het optreden van het Utrechts Studenten Koor en Orkest (USKO). Dit concert verbeeldt een vervelend concept in het leven van elke student: tentamens maken. De locatie spreekt uiteraard voor zich: de Megaronhal van het Educatorium is hoogstwaarschijnlijk het decor voor nachtmerries van menig student, en ook de muziek verbeeldt de tentamenstress. Allereerst overheerst de paniek over het feit dat je nu toch echt alles moet weten, dat de dag van het tentamen feitelijk de dag des Oordeels is. Dit wordt begeleid door Mozarts onheilspellende Dies Irae uit zijn Requiem. Daarop bidt de eeuwige student tot alles wat hem lief is: het koor van het USKO verwoordt dit prachtig met een a capella gebed uit de Liturgie van St. Chrystosomos van Tchaikovsky. Het gebed wordt verhoord en er komt toch weer wat beweging in de hersenmassa van de student (begeleid door een deel uit de 3e symfonie van Borodin). En achteraf... feest! Het viel eigenlijk allemaal best mee. Euforisch dansend verlaat de eeuwige student de tentamenzaal, onder de klanken van een vrolijke Waltz van Eugene Onegin van Tchaikovsky. En ook het publiek verlaat de tentamenzaal, op weg naar een volgend steentje uit het mozaïek van het studentenleven.

Het publiek ziet slechts een deel van de verschillende aspecten van het leven van deze eeuwige student: elke route bestaat uit drie concertjes, waarna al het publiek zich in de Dom verzamelt voor het slotconcert, verzorgd door het USConcert. Daar komen ook alle eeuwige studenten van de verschillende routes bij elkaar, om zo het bestaan van de eeuwige student, en een eeuwige universiteit, te vieren.

De Cursus van de Eeuwige Student, zon 22 mei, 14.15 en 19.15 uur Van jazz tot klassiek, van barok tot pop, theater en dans. Kaartverkoop en informatie: www.uu.nl/parnassos