Festival De Beschaving komt naar De Uithof

Festival deBeschaving

The Babyshambles, Voicst en I am Kloot. Het zijn zomaar drie namen van bands die in het verleden optraden tijdens het Utrechtse festival De Beschaving. Na twee jaar radiostilte maakt het evenement een comeback in De Uithof als onderdeel van de lustrumviering van de universiteit.

Op 18 juni verrijst op en rond de Botanische Tuinen een groot festivalterrein. Festival De Beschaving, door sommigen aangemerkt als het ééndaagse broertje van het meer bekende Lowlandsfestival, strijkt dan neer in De Uithof. Zo’n 7000 bezoekers kunnen die dag genieten van muziek, theater en andere kunstzinnige uitingen. Dat werd woensdagmiddag bekend gemaakt tijdens een bijeenkomst in de serre van de kassen in de Botanische Tuinen.

De Universiteit Utrecht wilde in haar lustrumjaar graag een grootschalig evenement naar het universiteitsterrein halen. De Hogeschool Utrecht, het UMC Utrecht, de SSH en ook de Vrede van Utrecht, sloten zich aan bij dat initiatief. De bedoeling is om het festival ook in de komende jaren in de Botanische Tuinen te laten plaatsvinden.

Volgens directeur en founding father van De Beschaving Andre Baars krijgen bezoekers die het festival nog kennen van zes eerdere edities in Leidsche Rijn wat ze gewend zijn. “Een belevingsfestival waar je oren en ogen tekort komt.”

Baars voegt daaraan toe dat dit keer ‘wetenschap’ extra aandacht krijgt. “Dat is een rode lijn in de programmering. We zijn niet voor niets op een Science Park. Er is een wetenschapspodium waar gerenommeerde sprekers op verschijnen en ook in andere activiteiten komt wetenschap veel aan bod.”

De festivaldirecteur zegt nog niets te kunnen zeggen over welke muziekbands in juni in De Uithof zullen optreden. Hij mikt op “spannende en exclusieve bands met internationale allure”.

Zo had De Beschaving in 2008 de Babyshambles met de roemruchte voorman Pete Doherty te gast. “Dat we Doherty uitnodigden was een grote gok. Hij heeft het imago dat hij nog wel eens verstek laat gaan. Toen we hem twintig minuten voor het optreden kwijt waren, sloeg de schrik ons om het hart. Maar gelukkig vonden we hem terug: slapend in een toilet. Uiteindelijk gaf hij wel een geweldig optreden.”

De Beschaving beleefde tussen 2003 en 2008 zes succesvolle jaren in Leidsche Rijn. In 2006 werd het evenement door luisteraars van Kink FM en lezers van LiveXS aangemerkt als beste Nederlandse festival na Lowlands. In 2008 was De Beschaving volgens de site Festivalinfo het beste ééndaagse festival van Nederland.

In 2009 kwam er plots een einde aan de reeks. The Entertainment Group van Marco Borsato had geïnvesteerd in het festival. Na het faillissement van dat bedrijf probeerden curatoren geld terug te vorderen. Dit weerhield De Beschaving ervan een nieuwe editie te organiseren.

Inmiddels is de zaak volgens directeur Andre Baars met een schikking afgehandeld. “Achteraf moeten we constateren deze hele toestand toch nog goed uitpakt. Voor het festival is het helemaal niet slecht geweest dat we twee jaar de tijd hebben kunnen nemen om ons te herbezinnen. Met deze nieuwe partners lijken alle puzzelstukjes in elkaar te vallen.”

De kaartverkoop voor het festival is woensdag van start gegaan via de site van De Beschaving en de Free Record Shops. Wie voor 1 januari een kaartje koopt, ontloopt de nieuwe btw-heffing op cultuurkaartjes van het kabinet en betaalt 34.50 euro. Vanaf die datum is de prijs 37.50.

XB