Laserstralen van De Uithof naar de Dom

Utrechters worden volgende week verrast door zeven lichtbundels boven de stad. De drie kilometer lange laserstralen met de universitaire kleuren tussen het Van Unnikgebouw en de binnenstad zijn een week lang iedere avond te zien. De stralen vormen het startsein voor de viering van het 375-jarig bestaan van de universiteit.

Met het lichtkunstwerk, dat Sol Lumen is genoemd, wil de universiteit de sterke binding met de stad aantonen. Het is voor eerst dat de Duitse lichtkunstenaars van de Laserfabrik hun kunsten in Nederland vertonen. Eerder waren soortgelijke laserstralen te zien boven New York, Berlijn en Toulouse.

In de week voor de Diesviering op 25 maart organiseert Toerisme Utrecht samen met de gemeente Utrecht avondwandelingen langs artistiek uitgelichte lokaties in de binnenstand.  De wandelingen eindigen in de Neudeflat die een mooi uitzicht biedt op de laserstralen. Lees meer over de 'eerste' ervaring.

xb

Tags: lustrum