Make us your 19th hole

“Bill you Murray me” staat op een roze laken dat uit de ramen van een studentenhuis hangt. Daaronder “or at least chill. Call” en een telefoonnummer. Celebrities spotten, het is een sport in St. Andrews.

Ze komen hier om te golfen en dan is het de vraag waar ze 's avonds heengaan. Groepjes studenten doen een pubcrawl in de hoop een celebrity tegen te komen.

Helaas heb ik geen glimp van Bill Murray opgevangen, maar een vriend van me heeft hem gevolgd op de golfbaan waar hij samen met Hugh Grant een rondje speelde. Hugh Grant kreeg prompt een eigen spandoek in hetzelfde huis met de tekst “Make us your 19th hole”. Vunzige humor doet het hier dus ook goed.

Het verhaal gaat dat een paar jaar geleden Bill Murray een huisfeestje bezocht, waar hij uiteindelijk zelfs meehielp met de afwas. Aandacht trekken kan dus lonen. De enige celebrity die ik heb gespot kende ik niet. Een of andere golfpresentator van de BBC, die als 60-jarige man studentes probeerde te versieren in een nachtclub. Er is niemand die daar vreemd van opkijkt.

Over golf gesproken: dat is hier een heel normale en betaalbare studentensport door het grote aantal banen hier. Ik ben dus maar begonnen met golflessen, bedoeld voor de student die nog nooit een stick heeft vastgehouden.

Ik vind het een stuk lastiger dan het er uitziet. Als je bij het putten de bal net te hard slaat, vliegt ie over de hole heen en kan je het opnieuw proberen. De bal uit de bunker (het zand) slaan is helemaal onmogelijk. Je moet daarbij niet de bal slaan, maar het zand, en dan hopen dat je de bal zo raakt. Het is me nog niet gelukt. Ik moet dus nog flink wat oefenen, wil ik uiteindelijk naast filmsterren op de legendarische Old Course, de oudste golfbaan ter wereld, staan.