Nieuwe president zal heronderhandelen over handelsverdragen met EU

De aandacht voor de verkiezingen in Nederland is groot. Zo ook onder ons studenten in Utrecht. De personalityshow die Trump opvoert, maakt het alleen nog maar aantrekkelijker om te volgen. Alleen zullen wij er ook wat van merken wanneer Obama afzwaait en Clinton of Trump hem vervangt?

Voorop staat natuurlijk dat de Amerikanen zelf het meest zullen merken van hun nieuwe president. Wel of geen uitgebreidere Obamacare, wel of geen hogere belastingen voor de rijken en wel of geen aanpassing in de wapenwetgeving. Hillary Clinton en Donald Trump staan op veel punten lijnrecht tegenover elkaar. Dat geldt ook voor de internationaal politieke beslissingen. Ik denk dat veel van de beslissingen die in de Oval Office worden genomen ook indirect invloed hebben op ons.

Een van de belangrijkste punten uit de campagne van Trump is het heronderhandelen van handelsverdragen, uiteraard ten gunste van de VS. Met Trump komt TTIP er in ieder geval nooit. The Donald lijkt een economisch isolationistische politiek te willen voeren, zoals productiearbeid terughalen naar de VS middels hoge tariefmuren. Een stap terug in de tijd. Mocht deze 'bring back our jobs'-politiek doorgaan dan zal dit van invloed zijn op onze economie en onze banen.

De VS zijn de grootste handelspartner van Nederland buiten de EU. Met een dergelijk beleid wordt de economische rol voor Nederland in de VS kleiner. Daarnaast lijkt de vrouwelijke helft van het Amerikaanse politieke powerduo Cinton ook niet erg open te staan voor uitgebreidere handelsverdragen. Het op dezelfde leest als TTIP geschoeide handelsverdrag TPP, dreigt ze zelfs af te slaan. In ieder geval zal onze huidige handelsrelatie met de VS onder Clinton minder onder druk komen te staan als met Trump.

Op geopolitiek vlak zal de keuze in de volgende Amerikaanse president ook van invloed zijn op ons. De VS spelen een grote rol in de mogelijke totstandkoming van een oplossing voor de huidige situatie in Syrië. Een conflict dat met zijn vluchtelingenstroom ook zijn uitwerking heeft op Nederland.

Daarnaast hebben de VS ook een belangrijke positie in het bestrijden van IS. Beide kandidaten hebben hun eigen aanpak al wil Trump niet alles prijsgeven. Toch lijkt zijn running mate Mike Pence niet terug te deinzen voor grondtroepen in Syrië. Terwijl Clinton zegt zich niet op de grond te willen bemoeien in het conflict. Welke keuze er ook gemaakt wordt, het zal meer van invloed zijn op de mensen buiten de VS dan binnen de VS.

Elliott Terpstra zal op dinsdag 25 oktober om 19.30 uur de lezing & discussie avond van SIB-Utrecht presenteren. Journalist en Amerika-deskundige Koen Petersen en vicevoorzitter van de Atlantische Commissie Alex Krijger geven daar hun visie geven op de huidige verkiezingen en de toekomst met Clinton of Trump als president. De avond is in Instituto Cervantes, Domplein 3 te Utrecht. De toegang is gratis.