‘Docenten met jonge kinderen hebben steun van universiteit nodig’

Foto: Depositphotos.com

Erken de problemen waar docenten met jonge kinderen op dit moment mee te maken hebben en laat hen weten dat ze hun werk kunnen neerleggen, uitstellen of overdragen als ze geen andere optie hebben. Zo luidt de oproep in de open brief.

De TAUU vraagt de aanbevelingen over te nemen die de Female Empowerment-beweging van de Maastrichtse universiteit onlangs deed. Zo zouden leidinggevenden zich flexibel moeten opstellen, omdat docenten met kinderen op dit moment niet alle gemaakte afspraken kunnen nakomen.

Verder moeten taken binnen teams worden herverdeeld en niet-essentiële taken uitgesteld. Ook is het aan te raden extra assistenten in te huren.

Daarnaast zouden leidinggevenden docenten actief moeten wijzen op de bestaande mogelijkheden voor zorgverlof, calamiteitenverlof en andere soorten van buitengewoon verlof. Dat sommige Utrechtse docenten van hun bovengeschikten het advies krijgen om vakantieverlof op te nemen als ze met zieke kinderen thuis zitten, is volgens de TAUU niet acceptabel.

Het netwerk van Utrechtse docenten ontving de afgelopen dagen talloze berichten van bezorgde docenten met kinderen. De sterk stijgende besmettingen onder jonge kinderen leiden ertoe dat docenten gebukt gaan onder een “ondraaglijke last”. Wie keer op keer in quarantaine moeten, ziet zich genoodzaakt onderwijs om te gooien of een beroep te doen op collega’s. Op de korte termijn lijkt aan die situatie geen einde te komen.

De reacties volgden vooral op een blog dat docent Bio-Informatica Adrien Melquiond vorige week publiceerde op de website van TAUU. Hij krijgt bijna dagelijks pushberichten van de school, de opvang of de sportvereniging die melden dat zijn kinderen in contact zijn geweest met kinderen die positief zijn getest. “Dit is een echt gevecht en internationale docenten staan voor een nog grotere uitdaging omdat ze hier geen familie hebben die snel even kan bijspringen.”

Tags: coronavirus