‘Gebrek aan informatie erger dan leenstelsel zelf’

Dit studiejaar gingen er minder Nederlandse jongeren studeren aan universiteiten en hogescholen. Er kwamen vooral minder studenten van de ‘eerste generatie’, oftewel studenten zonder hoogopgeleide ouders. Dat komt door het afschaffen van de basisbeurs, zeggen critici van het kabinet.

Maar dat betwijfelt Tupan-Wenno, voorzitter van expertisecentrum diversiteitsbeleid Echo. “Wat studenten echt tegenhoudt om te gaan studeren is het gebrek aan informatie over het leenstelsel”, zegt ze tegen Erasmus Magazine, het onafhankelijke blad van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

“In Nederland worden vooral de nadelen van de lening benadrukt terwijl je het juist zou moeten hebben over de mogelijkheden die een studie je biedt”, stelt ze. “Laat potentiële studenten weten welke kansen ze hebben als ze gaan studeren.”

Volgens haar gaat dat in de Verenigde Staten beter. “Ook daar heb je studenten met ouders die niet in de VS geboren zijn en studenten wiens ouders niet hebben gestudeerd. Toch weet ook deze groep de weg naar de universiteit te vinden.”