‘Islamitische Universiteit levert geen polderimams’

Het Contactorgaan Moslims en Overheid en de imamopleiding van de Islamitische Universiteit Rotterdam gaan niet samenwerken. “Het gebrek aan in Nederland opgeleide imams blijft een issue.”

“Volgens ons worden in Rotterdam geen ‘polderimams’ opgeleid”, zegt de Amsterdamse imam Yassin Elforkani namens het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO). De Islamitische Universiteit Rotterdam (IUR) heeft sinds maart 2013 een officieel goedgekeurde bachelor islamitische theologie, waarmee studenten in combinatie met de al eerder goedgekeurde master ‘islamitische geestelijke verzorging’ onder meer worden opgeleid tot imam.

Maar volgens Elforkani voldoet deze opleiding niet aan de behoeften van Nederlandse moskeeën: “Ten eerste is het curriculum te veel toegespitst op geestelijke verzorging, en niet op het werk als imam in een moskee. Ten tweede is de IUR een private instelling en dat vinden wij als CMO ook een nadeel.” Of de angst voor inmenging vanuit islamitische landen een rol speelt, laat Elforkani in het midden: “Onze beslissing om niet met deze opleiding samen te werken is een samenhang van verschillende factoren.”

Volgens de PVV zou de Rotterdamse instelling ‘antiwesterse opvattingen’ doceren. Drie Kamerleden stelden daarover vragen aan minister Bussemaker van Onderwijs. Zij laat weten dat keurmeester NVAO in het accreditatierapport constateert dat de opleiding voldoende aandacht heeft voor diversiteit binnen de Islam in Nederland en graag wil samenwerken met andere instellingen voor hoger onderwijs.

Het CMO vertegenwoordigt een paar honderd moskeeën in Nederland – waaronder Turkse, Marokkaanse en Hindoestaanse – en is een officiële gesprekspartner van de overheid. Omdat de koepelorganisatie niet samenwerkt met de imamopleiding aan de IUR, kan er volgens Elforkani een “een draagvlakprobleem” ontstaan: afgestudeerden komen wellicht van een koude kermis thuis als ze merken dat moskeeën hen niet willen aannemen.

Het CMO heeft altijd gehamerd op het belang van in Nederland opgeleide imams en hoopt op een doorstart van de opgedoekte imamopleiding van Hogeschool Inholland. Die studie maakt deel uit van het in 2006 gestarte overheidsproject om ‘polderimams’ op te leiden. Deze imams zouden beter geïntegreerd zijn en daardoor minder vatbaar voor radicale buitenlandse invloeden. Inholland besloot begin dit jaar echter met de studie te stoppen omdat de opleiding niet rendabel bleek. Elforkani noemde die beslissing toen een ramp.

“Wij willen voortbouwen op de ervaring en expertise van Inholland”, aldus Elforkani. Daarvoor is het CMO in gesprek met het ministerie en verschillende onderwijsinstellingen. “Het vergt aardig wat politieke durf om de opleiding door te zetten”, zegt hij over de kans dat het gaat lukken. “Daar zijn nog wel wat gesprekken voor nodig.”