‘Italië wil medicijnagentschap van Amsterdam stelen’

Het EMA, dat beslist of geneesmiddelen mogen worden verkocht op de Europese markt, is met zijn negenhonderd medewerkers in Londen gevestigd, maar moet daar vertrekken nu het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie stapt.

Opleidingen farmacie enthousiast
Na een nek-aan-nekrace met Milaan werd Amsterdam in het najaar na loting de gelukkige winnaar. Opleidingen farmacie reageerden enthousiast op het bericht dat het EMA zich in Nederland zou vestigen. De komst van het medicijnagentschap zou de farmaceutische wetenschap in Nederland een enorme stimulans kunnen geven, aldus universitair hoofddocent Herre Talsma. Dit omdat de toelating van medicijnen veel wetenschappelijke kennis vereist. "Bij twijfel vraagt het EMA extra informatie aan de fabrikant van een geneesmiddel en die schakelt ook onderzoeksinstituten in voor een second opinion."

Maar de huisvesting van het medicijnagentschap is nog even lastig. Het nieuwe gebouw op de Amsterdamse Zuidas is pas eind volgend jaar klaar en dus moet het medicijnagentschap eerst genoegen nemen met een tijdelijk onderkomen in Sloterdijk.

Half zo groot, maar personeel heeft zin in
Daarom gaat Italië volgens persbureau Reuters alsnog een poging wagen het agentschap te veroveren. De tijdelijke huisvesting is niet ideaal, beaamt de EMA-directeur Guido Rasi in een officiële verklaring: de ruimte is maar half zo groot als het huidige gebouw van het EMA. Maar het personeel heeft er volgens hem veel zin in: Amsterdam was hun eerste keus.