‘Omstreden VU-econoom hergebruikt proefschrift voor promotie in Polen’

Karima Kourtit is in Polen cum laude gepromoveerd op een proefschrift dat sterk zou lijken op het afgekeurde document waarmee ze aan de Vrije Universiteit in opspraak raakte. Haar voormalige promotor Peter Nijkamp heeft haar opnieuw begeleid.

Twee hoofdstukken in het Poolse proefschrift van Karima Kourtit zijn exact hetzelfde als twee hoofdstukken uit het door de Vrije Universiteit afgekeurde proefschrift, ontdekte wetenschapsjournalist Frank van Kolfschooten. Nog een hoofdstuk is vrijwel hetzelfde. Alle drie de hoofdstukken waren onderdeel van een klacht over plagiaat en datamanipulatie.

Saillant detail is dat de naam van Peter Nijkamp opnieuw opduikt, nu als promotor van het Poolse onderzoek van Kourtit. Nijkamp begeleidde ook haar VU-onderzoek, maar moest terugtreden toen een universitaire commissie concludeerde dat er inderdaad plagiaat was gepleegd in het proefschrift. Later kwam Nijkamp zelf in opspraak wegens “systematisch knip- en plakwerk” in zijn artikelen.

De Poolse promotie van Karima Kourtit is haar tweede. Na een herziening van haar oorspronkelijke proefschrift mocht ze in juni 2014 ook aan de Vrije Universiteit haar doctorstitel komen ophalen.

In maart 2015 oordeelde het Landelijk Orgaan Wetenschappelijke Integriteit, in tegenstelling tot de VU-commissies, dat Nijkamp en Kourtit geen plagiaat hebben gepleegd. Het LOWI betwijfelde bovendien of de intenties van de anonieme klager wel helemaal zuiver zijn.

Niemand weet wie degene is die zich NN noemt. Ook het bestuur en de ombudsman van de VU niet en dat had volgens het LOWI wel gemoeten. Op de website van universiteitskrant Advalvas heeft de anonieme wetenschapper deze week opnieuw geklaagd over de kwaliteit van het werk van Kourtit.