‘Paspoortprofessor’ stapt op bij Rijksuniversiteit Groningen

Paspoorten uit de EU zijn in trek, foto Pixabay

De Russisch-Nederlandse hoogleraar Constitutioneel Recht & Burgerschap Dimitry Kochenov kwam in 2019 in opspraak na een Nieuwsuur-uitzending over paspoorthandel op Malta. De overheid verdient daar miljarden euro’s met de verkoop van het EU-burgerschap aan bijvoorbeeld Russen, Chinezen en Arabieren. Kochenov adviseerde Malta daarbij.

Die handel is legaal én lucratief, maar niet onomstreden. Een EU-paspoort biedt allerlei reis- en handelsmogelijkheden voor buitenlandse superrijken, en kan ook handig zijn voor criminelen en spionnen.

De eerste uitzending over de ‘paspoortprofessor’ deed veel stof opwaaien. Ook minister Van Engelshoven was niet erg blij met de nevenactiviteiten van Kochenov, maar moest eventuele sancties aan de RUG overlaten. De universiteit hield het bij een waarschuwing.

Ranglijst
Dat Kochenov nu opstapt, komt volgens Nieuwsuur door kritische vragen over een onderzoeksproject waarvoor hij samenwerkt met een bedrijf dat de handel in paspoorten mogelijk maakt. Samen bouwden ze een soort ‘ranglijst’ van nationaliteiten.

Wat heb je aan een bepaalde nationaliteit, is het idee van deze index. Kun je er bijvoorbeeld gemakkelijk mee van het ene naar het andere land reizen, zonder dat je een visum hoeft aan te vragen? Europese landen domineren de top van de ranglijst.

De index nodigt bezoekers uit om hun nationaliteit te ‘verbeteren’, oftewel, een ander paspoort te kopen. De RUG verwijst op haar eigen website naar het project. Wekt dat niet de schijn van belangenverstrengeling, vroeg Nieuwsuur.

Betere baan
De RUG heeft volgens de redactie niet op deze en andere vragen willen reageren. Ook nu staat er geen reactie op de nieuwspagina. Wel is de medewerkerspagina van Kochenov van de website gehaald.

Ingewijden hebben de redactie laten weten dat het Groningse faculteitsbestuur bij Kochenov “sterk heeft aangedrongen” op zijn vertrek. De hoogleraar zelf zegt iets anders, namelijk dat hij een nieuwe en veel betere baan aangeboden heeft gekregen.