‘Utrechtse prestatieafspraken zijn excellent’

De prestatieafspraken die de Universiteit Utrecht heeft geformuleerd, krijgen van de adviescommissie van de staatssecretaris het predicaat ‘buitengewoon goed’. De UU is de enige universiteit met die beoordeling.

Dit voorjaar stuurden alle universiteiten en hogescholen hun prestatieafspraken die hun onderwijs en onderzoek moeten verbeteren, naar het ministerie. De instellingen moesten hierin bijvoorbeeld opgeven hoeveel studenten binnen de norm van vier jaar afstuderen als bachelor, hoeveel contacturen studenten krijgen en welke onderzoeksthema’s prioriteit krijgen. Een deel van het geld dat universiteiten in de toekomst van het ministerie krijgt, wordt bepaald door het nakomen van deze afspraken. In het najaar zetten de staatssecretaris en de instellingen officieel hun handtekening onder de overeenkomst.

De staatssecretaris heeft een reviewcommissie onder leiding van oud VSNU-voorzitter Frans van Vught, gevraagd om alle prestatieafspraken te beoordelen. De commissieleden keken hoe goed de plannen zijn, hoe ambitieus en hoe haalbaar. Deze week is het oordeel van deze commissie naar de universiteiten en hogescholen gestuurd. Volgende week zouden ze openbaar worden gemaakt, maar ScienceGuide wist al een overzicht te pakken te krijgen en ging over tot publicatie.

Daaruit blijkt dat Van Vught over de hele linie heel positief is over de plannen. De meeste worden als ‘zeer goed’ beoordeeld. Bij de universiteiten springt de Universiteit Utrecht  er uit met een beoordeling van ‘buitengewoon goed’. Ook de Hanzehogeschool en de Hogeschool Arnhem Nijmegen kregen dit predicaat.

Rector Bert van der Zwaan van de UU bevestigt het bericht in ScienceGuide. “Wij zijn heel blij met deze uitkomst”, zegt hij. “Het toont aan dat wij in Utrecht op de goede weg zitten en blijkbaar overtuigende keuzes hebben gemaakt. Er is heel hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen.” De rector kondigde aan maandag een klein feestje te bouwen in het Academiegebouw voor alle mensen die meegewerkt hebben aan de Utrechtse prestratieafspraken.